ANNONS
X
EXPRESSEN.SE

VW Passat GTE – vi testar laddhybriden

Volkswagen Passat GTE

Volkswagen Passat GTE

1/3

Foto: VW

Volkswagen Passat GTE

Volkswagen Passat GTE

2/3

Foto: VW

Volkswagen Passat GTE

Volkswagen Passat GTE

3/3

Foto: VW

VW Passat GTE – vi testar laddhybriden

Kanske är det tystnaden.

Eller så är det driftekonomin.

Hur som så är Volkswagen nu helt övertygade om att elektrifiering är framtiden.

Och nya Passat GTE kommer att bli en stor favorit i Sverige.

Volkswagen jagar Volvo med blåslampa på den överhettade svenska bilmarknaden. När vi rullar snabbt mot ett nytt försäljningsrekord totalt - över 343 000 sålda bilar - skenar samtidigt VW-märket mot ett eget all-time-high.

När nya VW Passat lanserades förra året förärades den med priset Årets Bil 2015 av den jury där jag själv sitter med som en av 58 motorjournalister. Och ni minns kanske att jag också hade Passat som min personliga vinnare.

Passat har under tagit marknadsandelar under våren och gett VW en skjuts i statistiken.

BETYGET: 10 Punkter – så bra är Passat GTE

Räknar med en tredjedel sålda laddhybrider

Ändå är det först nu under senhösten och tidig vinter som programmet från VW blir fulländat i form av de här två:

Nya fyrhjulsdrivna kombin Alltrack.

Laddhybriden GTE - som både kombi och sedan.

Volkswagens chef i Sverige, Sten Forsberg, gissar att fördelningen av antalet sålda Passater i Sverige blir en tredjedel Alltrack, en tredjedel GTE och en tredjedel övriga bilar.

Det visar kraften och suget efter laddhybrider i Sverige, även om vi är en bra bit efter Norge i den statistiken.

Volkswagen är helt övertygade om att elektrifiering av bilparken med hjälp av laddhybrider och elbilar är framtiden och ett måste för att sänka CO2-utsläppen från bilismen.

Därför kommer vi också att få se en ökad satsning på hybridbilar och i takt med den bättre räckvidd och smartare lösningar för att ladda bilen.

Tyst – och med fin acceleration

Vi testkörde Passat GTE i stadstrafik i Stockholm och gled tyst ut till Lidingö och tillbaka in till stan.

Passat GTE är förstås till största delen en helt vanlig Passat men som elbil kan den verkligen dra nytta utav den fina ljudisoleringen.

Vissa elbilar lider av att ljud från vägen och rörliga delar i bilen verkligen irriterar när inte en bensin- eller dieselmotor överröstar. Här briljerar Passat GTE.

Jämfört med en vanlig Passat är också instrumenteringen ny. Här ryms en stor så kallad Power Meeter där varvräknaren normalt sitter och på den kan vi följa kraftfördelningen.

Elmotor och bensinmotor jobbar helt störningsfritt tillsammans och när jag vill ha full effekt från båda känns det verkligen i bilen. En kickdown ger resultat på ett sätt som är omöjligt att få med enbart en bensinmotor.

Volkswagen har kommit längre än de flesta när det gäller gränssnittet mot föraren och att på ett pedagogiskt sätt hantera de två kraftkällorna vid normal körning. Det är enkelt och logiskt att köra bilen - det märks inga fördröjningar och det finns vad vi kan se inga ologiska funktioner eller någon onödig information.

Det här är viktigt och en veklig konkurrensfördel då jag anser att flera tillverkare krånglat till det för mycket bara för att det handlar om att bilen helt eller delvis drivs på el.

BETYGET: 10 Punkter – så bra är Passat GTE

Stor skillnad mellan körcykel och verklighet

Men. Det finns ett väldigt stort men för Passat GTE och för alla laddhybrider.

Förbrukningssiffrorna gäller helt och hållet den fastställda körcykeln som EU bestämt. Och den ger väldigt låg förbrukning i eldrift eller i kombinationen el/bensin eller el/diesel.

Räckvidden på el är för Passat GTE fem mil. Under vår väldigt snälla körning i mjuk stadstrafik räckte kraften i batteriet i exakt 3,3 mil. Kör du en bit på motorväg sjunker räckvidden dramatiskt.

På samma sätt är det stor skillnad på den kombinerade förbrukningen på papperet och den du kommer att uppleva i verkligheten.

Tusental kunder har redan beställt GTE

Nu hade vi ingen möjlighet att mäta förbrukningen i snabb motorvägsfart och enbart från bensinmotorn men det är en viktig siffra. Den och räckvidden på el i din vardagskörning. För det är de två siffrorna som verkligen avgör hur dyr eller billig din Passat GTE är att köra.

Nu har VW fått ner vikten på sitt batteri till 125 kilogram och det är en bra början. Det borde betyda en lägre förbrukning ute på motorvägen.

Men den faktiska förbrukningen för vi återkomma till när vi kan testa Passat GTE under en lite längre tid.

Ett tusental kunder har redan beställt sin GTE och VW räknar med leverans av de första 100 bilarna under november-december. Bilen är alltså redan en succé - med all rätt.

BETYGET: 10 Punkter – så bra är Passat GTE