Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 23 dec 2015 11:38

VW överger sin slogan "Das Auto"

Foto: Boris Roessler / Epa / Tt

Volkswagen planerar att överge sin slogan "Das Auto", rapporterar Reuters.

Efter dieselskandalen vill den nya ledningen framtona en ny ödmjukare företagskultur.

Volkswagens slogan "Das Auto", eller "bilen" på svenska, kom till 2007 under ledningen av den förre koncernchefen Martin Winterkorn. Sedan dess har den enkla frasen använts flitigt i biltillverkarens reklamkampanjer runtom i världen. Men nu planerar företaget att förpassa den till historien och lansera en ersättare.

"Rimmar illa med var VW befinner sig"

I framtiden kommer företagets logotyp att ackompanjeras av det egna namnet "Volkswagen". Bytet kommer i kölvattnet av den uppmärksammade dieselskandalen – där tillverkaren avslöjades med att ha riggat utsläppstest för sina bilar. Nu arbetar Volkswagen med att försöka bygga upp sitt rykte efter att försäljningen minskat kraftigt på flera marknader, däribland USA och Storbritannien.

Den nya kampanjen, som planerades av 2 000 chefer från koncernen bakom stängda dörrar i tyska Dresden förra veckan, är det senaste försöket att ändra varumärkets image. Den nye varumärkeschefen Herbert Diess ska ha sagt att tillverkaren slogan från Winterkorn-eran rimmar illa med var företaget befinner sig i dag. Den antyder att Volkswagen själva kan definiera hur den moderna bilen ska se ut, och nu siktar man på en ödmjukare framtoning. Dessutom ansågs den inte passa tillverkarens tekniska ambitioner inom området för elbilar.

Bytt ut ledningen

Huvudsyftet för mötet i Dresden var att diskutera hur Volkswagen ska kunna ledas genom krisen som nu pågått sedan september, och att lägga upp en strategi för framtiden. Sedan Martin Winterkorn fick avgå har företaget bytt ut ett antal höga chefer genom att befordra personer inom koncernen och anställningar från annat håll.

Varumärkeschefen Herbert Diess kommer senast från BMW, där han varit styrelseordförande. Den nye vd:n Matthias Müller var tidigare vd för Porsche, medan en övervakningschef värvats från Daimler.

Relaterat