Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

VW Golf Sportscombi R – vi kör familjeracern

VW Golf Sportscombi R
VW Golf Sportscombi R
VW Golf Sportscombi R
VW Golf Sportscombi R

MALAGA. Volkswagen Golf Sportscombi R är kanske en onödig bil.

Vem behöver egentligen 300 hästar i en kombi?

Jovisst – men man måste också få tillåta sig själv att ha lite roligt ibland.

Och med Golf R kan man få utlopp för sina hetaste sportbilsfantasier – och samtidigt klara en vardag som domineras av dagishämtningar och storhandlingar.

Volkswagen Golf Sportscombi R biter sig fast i kurvorna på racerbanan Ascari i södra Spanien.

Greppet är enastående och bilen upplevs som både välbalanserad och lättkörd. Tack vare fyrhjulsdrift och fyra elektroniska diffspärrar tar sig bilen snabbt ut ur kurvorna utan att hjulen spinner, trots att den 300 hästar starka motorn ger allt den har.

Den sexväxlade dubbelkopplingslådan, som är standard i bilen, växlar snabbt och distinkt och ser till att motorn alltid kan jobba på rätt varv.

Även bromsarna håller hög klass och bidrar till att bilen är kapabel till anständiga varvtider runt banan.

BETYG 10 PUNKTER: Så bra är Golf R

Golf R imponerar som familjebil

Nu är det dock inte så här, sprintandes i full fart på en krävande racerbana, som Volkswagen Golf Sportscombi R kommer att köras till vardags. De flesta av de här bilarna kommer att användas för att pendla, skjutsa barn till skola och förskola, storhandla och kanske på en och annan semesterresa.

Och här imponerar Golf Sportscombi R minst lika mycket som på banan.

Utrymmena i bilen är strålande, här finns gott om plats för fyra vuxna. Och bagageutrymmet ska vi inte tala om – 605 liter sväljer den här bilen med baksätet uppfällt. Väljer man att fälla ska det gå att få in hela 1 620 liter.

Dessutom är bilen sällsynt lättlastad tack vare en stor baklucka och en låg lasttröskel. Inte illa för en sportbil, men som dragbil går den här modellen bort. Golf Sportscombi R går nämligen inte att köpa med dragkrok.

Överraskande fin komfort

Komforten är förvånansvärt bra, med tanke på att chassit ställts in för att också funka på racerbana.

Med det adaptiva chassit DCC blir det ännu bättre. Här kan man välja mellan de tre olika körlägena Comfort, Normal och Sport. Visst bullrar det lite från de stora 18-tumsfälgarna. Men det kan man leva med.

Även om det nu skulle bli så att man bara vardagskör med sin Golf R så finns det ändå en poäng med bilen.

Det kan vara härligt att få känna sig lite sportig när man cruisar genom vardagen. Och de där 300 hästkrafterna kan ju vara bra att ha om man någon gång skulle råka bli sen från jobbet och måste hinna till dagis innan det stänger.

BETYG 10 PUNKTER: Så bra är Golf R

Volkswagen Golf Sportscombi R

Pris: Från 405 500 kronor.

Garantier: 2 år nybil, 3 år vagnskada, 12 år rost.

Motor: Fyrcylindrig bensin.

Cylindervolym: 1 984 cc.

Effekt: 300 hk.

Vridmoment: 380 Nm.

0–100 km/h: 5,1 sekunder.

Toppfart: 250 km/h.

Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift, automat.

Bränsleförbrukning: 7,0 liter per tio mils blandad körning.

CO2: 164 gram/km.

LängdxBreddxHöjd: 4 596x2 027x1 467 mm.

Tjänstevikt: 1 574 kg.

PRENUMERERA PÅ ALLT OM BILAR

Annons: