Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 1 jun 2015 10:31

VW Caddy Maxi – vi testar nya skåpbilen

VW Caddy Maxi

VW Caddy Maxi

1/3

Foto: VW

VW Caddy Maxi

VW Caddy Maxi

2/3

Foto: VW

VW Caddy Maxi

VW Caddy Maxi

3/3

Foto: VW

MARSEILLE. Ford har stormat fram och kapat åt sig marknadsandelar bland transportbilarna.

Här är Volkswagens svar: en helt ny Caddy.

Och fjärde generationens Caddy är bara början på VW:s modelloffensiv.

I höst kommer krav på renare dieselmotorer enligt det regelverk som kallas Euro6. Det har tvingat Volkswagen att samma år lansera både stora T6 samt nya Caddy.

Lite senare kommer även en ny Crafter, den allra största transportbilen i familjen.

Vi testkör nya Caddy i så kallat Maxi-utförande - en lite längre hjulbas - och med de stora tvålitersdieseln på 179 hästkrafter.

Det är den variant som Volkswagen räknar med bli storsäljare i Sverige.

Varsamma uppdateringar

VW har valt att uppdatera Caddy varsamt. Framför allt gäller det själva lastutrymmet där VW vet att kunderna vill ha så lite förändringar som möjligt. De vill kunna använda samma typ av inredning som de haft tidigare.

Istället är det förarutrymmet och motorerna som utvecklats mest. Tvålitersdieseln sitter i flera andra VW-modeller och är välbeprövad.

Gisela Golling arbetar med motorutveckling inom Volkswagen och hon avslöjar att det görs väldigt få förändringar på motorn mellan personbilarna och transportbilarna.

- Det mesta handlar om mjukvara, motorstyrning och sånt, berättar Golling.

Vi kör dieseln tillsammans med en sexväxlad manuell låda. I Sverige är automatlådan DSG den mest efterfrågade och då den modernare DSG-lådan med bättre hållbarhet. Det ska finnas varianter även med den äldre DSG-lådan men där råder vi att ha en viss försiktighet. Satsa på den nyare DSG-lådan.

BETYG 10 PUNKTER: Nya VW Caddy

Bra komfort och ökad säkerhet i Caddy

Men även med manuell växellåda imponerar dieseln.

Vi kör på små franska vägar norr om Marseille och ni vet hur det lätt kan bli: ett öga på navigeringen, mycket trafik och trånga rondeller där det är lätt att köra på för hög växel.

Här visar motorn sina fina egenskaper. Den har mycket kraft på låga varvtal.

Förarutrymmet har också förbättrats och främst handlar det om ljudisoleringen.

Nu är så gott som allt det burkiga borta och Caddy kan verkligen konkurrera med komforten i en personbil.

Det är förstås på tiden att arbetsverktygen når samma nivå som de personbilar vi ofta använder betydligt mer sällan än en transportbil.

Volkswagen har också satsat på en ökad säkerhetsnivå och det tackar vi speciellt för. Jag har flera gånger efterlyst en ökad satsning på säkerhetssystem och påtalat det orimliga i att de bilar som körs allra mest inte har den senaste tekniken.

Nu finns bland annat krockkudde vid passagerarstolen som standar - säg åtta år efter personbilarna. Och jag hoppas att VW fortsätter med akriv säkerhets som fotgängarskydd och autobroms även på sina transportbilar.

Och jag hoppas att kunderna efterfrågar tekniken i högre grad. Så har tyvärr inte varit fallet tidigare.

Lanseras efter sommaren

Tredje generationen av VW Caddy sålde i en och en halv miljon exemplar. VW hoppas att fjärde generationen ska göra ännu bättre siffror.

I Sverige inleds den stora marknadsföringen av bilen först efter sommaren, vecka 38, men ett drygt 100-tal kunder har redan lagt sina beställningar.

Priset för Sverige är inte helt klart men kommer att ligga i nivå med priset för den utgående modellen.

Den Euro6-godkända dieseln kommer att få ett visst prispåslag men det är förstås värt pengarna - för dig i form av minskad förbrukning och för miljön.

BETYG 10 PUNKTER: Nya VW Caddy

Relaterat