VW Caddy Life – inte snygg men praktisk

Volkswagen Caddy Life
Foto: VW
Volkswagen Caddy Life
Foto: VW
Volkswagen Caddy Life
Foto: VW
Volkswagen Caddy Life
Foto: VW

MARSEILLE. Transportbilarna blir allt mer personbilslika. Och därmed blir persontransportvarianterna i praktiken ett bra familjebilsalternativ.

Det gäller i högsta grad Volkswagen Caddy Life.

Jag minns när jag hade stor barnvagn och testade en Citroën Berlingo Family.

Hela vagnen fick plats i bagageutrymmet utan att jag ens behövde fälla ihop den.

Ända sedan dess har jag varit nyfiken på persontransportvarianterna av de små skåpbilarna.

Det finns en uppsjö: Berlingo Family som sagt, Peugeot Partner, Renault Kangoo, Ford Transit och Mercedes Vito. För att inte tala om Volkswagen Caddy .

Testkörningarna av de här bilarna har i praktiken sett ut på samma sätt varje gång. Bilen har imponerat vad gäller funktionalitet men brustit i komfort och körbarhet.

Det har gått bra några dagar - sen har jag insett att de här bilarna inte skulle fungera som en familjebil i längden.

Börjar kunna matcha vanliga personbilar

Men kanske har Volkswagen knäckt koden. Och det handlar framför allt om ljudisolering.

Nya Caddy Life är inte lika tyst som en ny VW Passat eller Golf men backa någon generation och ljudisoleringen kan matcha en "vanlig" personbil.

Vi testkör nya Caddy Life på fina vägar norr om Marseille. Det är inte svensk ruggad asfalt men ljudnivån är ändå imponerande. Varken vind eller motor- och vägljud hörs för mycket i kupén utan vi kan föra ett normalt samtal utan att höja rösten.

Caddy känns inte heller lika onödigt hög och kanske har det att göra med hatthyllan ovanför vindrutan.

BETYGET: Så bra är nya Caddy Life – vi bedömer 10 punkter

Trecylindrig motor

För att ytterligare testa gränserna kör vi VW:s trecylindriga enlitersmotor som också finns i VW Polo. Till den en femstegad manuell låda.

Och precis som bland andra Ford och Opel kan VW nu visa upp en verkligt fin liten bensinmotor. Jag provocerar bilen lite elakt genom att medvetet köra på väldigt höga växlar - och den klarar det provet utan att knorra.

Trean kan vara ett bra alternativ för privatpersoner och jag gissar att även vissa transportbilsförare kommer att våga välja den motorn framför det vanliga dieselvalet.

Hör du till dem som tror att en trecylindrig motor är alldeles för liten i en stor personbil så är mitt råd det här: provkör, du kommer att bli positivt överraskad.

Mycket flexibel insida

Caddy Family kan fås med hela sju stolar men då är andra raden delad 40-60. Du kan också välja stolar som du kan plocka ut helt. Soffan ska enligt uppgift väga drygt 35 kg är och år förstås inget man bollar med enkelt. Men bara att man kan är bra - jag har använt funktionen flera gånger i min egen gamla Sharan.

Caddy Life har också flera moderniteter som annars är förbehållet de rena personbilarna, som till exempel bra ljudanläggning, olika anslutningsmöjligheter för telefoner och annan elektronik samt flera av de mer nödvändiga säkerhetssystemen.

Vid en första anblick är också Caddy Life ett billigare alternativ än till exempel en VW Touran.

Men var noga med att jämföra äpplen med äpplen. Plocka ihop din bil med rätt utrustning innan du jämför priserna rakt av.

En Caddy Life kräver lite mer utrustning för att du ska gilla den även efter ett halvår.

BETYGET: Så bra är nya Caddy Life – vi bedömer 10 punkter

Life 1,0 TSI

Pris: svenska priser ej klara

Garantier: 2 år nybil. 3 år vagnskada. lack. 3 år lack. 12 år genomrostning.

Motor: Trecylindrig bensin.

Cylindervolym: 1000 cc.

Effekt: 122 hk.

Vridmoment: 175 Nm.

Kraftöverföring: Femstegad manuell.

0–100 km/h: uppgift ej offentlig ännu.

Toppfart: uppgift ej offentlig ännu.

Bränsleförbrukning: Ingen uppgift

CO2: ingen uppgift

Längd x Bredd x Höjd: uppgift ej offentlig ännu.

Tjänstevikt: uppgift ej offentlig ännu.

3 Konkurrenter:

Citroën Berlingo Family

Renault Kangoo Family

Ford Transit

PRENUMERERA PÅ ALLT OM BILAR

Annons: