Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 1 jun 2015 10:15

VW Caddy – Betyg 10 punkter

1. Motor 

Volkswagens dieselmotorer imponerar och inte minst när de sitter i transportbilarna. Här fungerar den något lugnare körningen riktigt bra med kraften i motorn. Förutom den stora dieseln finns en rad bensinalternativ samt också en för gas. Missa inte att provköra den trecylindriga bensinmotorn - den kan vara ett bra alternativ.

 

 

2. Körupplevelse 

Ny fjädring runtom har gett bättre köregenskaper. Styrningen är också bra och bilen känns inte lika hög och otymplig som tidigare utan mera kompakt på vägen. Fyrhjulsdrift som tillval med den mest kraftfulla dieseln men standard tillsammans med 147-hästkraftersdieseln.

 

 

3. Utrustning

Flera säkerhetssystem är standard och VW:s stora bas av Caddy-bilar garanterar en bra försörjning av inredning och extrautrustning. VW har inte förändrat skåpet så dina gamla prylar ska passa in även i en ny bil. 

 

 

4. Komfort 

Ljudisoleringen i nya Caddy är kanske det allra största lyftet. Jag kan lätt föra ett samtal på vanlig ljudnivå och varken vägljud, motorljud eller vindbrus stör oss inne i bilen. Vi testkör en bil utan isolerad vägg till skåpet och ändå hörs inte det vanliga skramlet från lastutrymmet.

 

 

5. Miljö 

Volkswagen satsar på Euro6-motorer men i ett första läge blir det med ett visst prispåslag. De nya Euro6-kraven gäller från och med september och det är förstås klokt att erbjuda de motorerna redan nu och inte göra som några av konkurrenterna som försöker kränga gamla Euro5 in i det sista.

 

 

6. Säkerhet 

Visst - det är en bit kvar till personbilsnivån men VW ska ha en geting för att de försöker - trots att marknaden visat en förbluffande tröghet mot den nya tekniken. Nu finns krockkuddar och adaptiva farthållare samt panikbromsassistans. 

 

 

 

7. Design 

VW har ritat om framför allt fronten och bakdelen. Caddy har fått följa med resten av VW-familjen in i en era med lite rakare och tydliga linjer. Grillen är mer framträdanden och både fram- och bakljusen har ny design. Caddy är mer lik en Golf än någonsin tidigare.

 

 

8. Interiör 

Även om insidan hänger Caddy med det övriga programmet. Vi kör en variant med stor bildskärm för navigering. Hatthyllan ovanför vindrutan gör sitt till för att minska takhöjden och ge en mysigare känsla. Stolarna är nya.

 

 

9. Ekonomi 

Volkswagen har rykte om sig att vara lite dyrare än sina konkurrenter. Men transportbilsbranschen tittar inte så mycket på prislappen utan på den totala kostnaden för ägandet över tid. Här spelar också relationen mellan kund och återförsäljare/verkstad en större roll än ett par tusenlapper i grundpriset.

 

 

 

 

10. Lasta 

Det raka och tydliga lastutrymmet är ett plus. Jag gillar också att VW tänkt till i förarutrymmet med flera bra och smarta utrymmen för telefoner, läsplattor, dokument, laddare och andra prylar som vi vet att förarna av en sån här bil har runtomkring sig. Mycket bra dragvikt ger en extra geting.

 

Totalt: 34 (av 50)