Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Volvos självkörande bilar ska testas – av helt vanliga bilister

Redan 2017 ska 100 självkörande bilar rulla ut i Göteborg med vaniga förare bakom ratten.
Det finns trevligare sätt att tillbringa tiden i bilkön än att stirra på bilarna framför.
Initialt ska bilarna få ta över körningen på utvalda vägsträckor utan mötande trafik och oskyddade trafikanter.

GÖTEBORG. Volvo Cars presenterar nu en unik, komplett systemlösning som gör det möjligt att integrera självkörande bilar i verklig trafik med vanliga bilförare i förarsätet.

- Vi tar oss in på okänt territorium när det gäller autonom körning. Ett publikt pilotprojekt, med ambitionen att sätta vanliga bilförare bakom ratten på allmänna vägar har aldrig tidigare genomförts, säger Dr Peter Mertens, Senior Vice President Research and Development på Volvo Car Group.

2017 ska Volvo rulla ut 100 självkörande bilar på utvalda vägar runt Göteborg - med kunder i förarsätet. Volvo har utvecklat ett komplext nätverk av sensorer, molnbaserade positioneringssystem och intelligenta broms- och styrtekniker.

- Autonom körning kommer att förändra vår syn på bilkörning i grunden. I framtiden kommer du att kunna välja mellan att överlåta körningen till bilen eller att köra själv. På så sätt förvandlas resorna till och från jobbet från förlorad pendlingstid till kvalitetstid med möjlighet att jobba eller göra något trevligt, säger Peter Mertens.

Initialt utvalda vägar

Volvo Cars Autopilot i autonomläge är utformad för att vara pålitlig nog att helt ta över körningen. Den stora utmaningen är att ta fram ett system som både är robust i alla trafiksituationer och om tekniska fel uppstår. Det kan inte förväntas att föraren alltid är redo att ingripa i en kritisk situation.

Initialt kommer bilarna enbart att köra autonomt på utvalda vägar med lämpliga förutsättningar, till exempel utan mötande trafik och oskyddade trafikanter.

- Att göra detta komplexa system 99 procent tillförlitligt är inte tillräckligt. Vi måste komma närmare 100 procent innan vi kan låta självkörande bilar köra tillsammans med andra fordon. Här har vi en liknande strategi som flygindustrin. Vår teknik har också backup-system som ser till att Autopilot fungerar säkert, även om en del av systemet är ur funktion, säger teknikspecialisten Dr Erik Coelingh på Volvo Cars.

Hanterar komplicerade situationer

Ute på vägen skall den kompletta tekniklösningen kunna hantera även alla mer eller mindre komplicerade situationer, från smidig pendlartrafik till hög trafikintensitet och kritiska lägen.

- Liksom en skicklig förare närmar sig den självkörande bilen potentiellt kritiska situationer med försiktighet. Men i en verklig nödsituation reagerar bilen snabbare än de flesta människor, säger Erik Coelingh.

När autonom körning inte är tillgänglig - på grund av en exceptionell vädersituation, tekniskt fel eller när bilen närmar sig slutet av den autonoma körsträckan - uppmanar systemet föraren att ta över körningen igen.

Om föraren av någon anledning inte tar över i tid kommer bilen själv att ta sig till en säker plats att stanna på.

- Att ta fram en komplett tekniklösning för självkörande bilar är ett avgörande steg mot det publika pilotprojektet.

När piloten väl är i gång kommer den att ge oss värdefull kunskap om hur självkörande bilar kan integreras i verklig trafik. Den kommer också att hjälpa oss utvärdera hur autonom körning kan bidra till hållbar mobilitet, säger Erik Coelingh.

PRENUMERERA PÅ ALLT OM BILAR

Här hittar du aktuella erbjudanden!

Annons: