Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 31 maj 2016 18:54

Volvos nya V90 blir en ny succé – vi har testat

ESTEPONA. Volvo fullbordar nu sin 90-succé med nya kombin V90 som har Sverige-premiär ute i bilhallarna nu i helgen.

Det här ska bli Sveriges mest sålda bil.

Och visst har den alla möjligheter att ersätta ikonen V70 fullt ut.

Instegspriset på 319 000 kronor är svårslaget.

Ni minns kanske min hyllning av Volvo S90 efter testkörningen på snö vid Volvos hemliga testanläggning i norra Sverige.

Kombin V90 fick en betydligt varmare lekplats att visa sina färdigheter på. Och visst blir det här sommarens och höstens hetaste bil i Sverige.

V90 ska ta över efter V70 som Sveriges mest sålda bil och för att lyckas med det har Volvo framför allt skapat en väldigt intressant prislista.

Billigaste V90 får du för 319 000 kronor och som jämförelse kan du få en fyrhjulsdriven V90 och 100 000 kronor kvar i plånboken i stället för nya Ford-suven Edge. Och även i jämförelse med tuffaste konkurrenten Volkswagen Passat har Volvo lyckats pressa priserna.

Vid testkörningen i Spanien får vi tyvärr inte köra instegsdieseln utan den stora dieselmotorn D5 på 235 hästkrafter samt bensinmotorn T6 på 320 hästkrafter. Jag ägnade hela den första testdagen åt att köra dieseln – den bil som flest kommer att köpa i Sverige.

Priset på utrustningsnivån Inscription och fyrhjulsdrift och automatlåda är cirka 450 000 kronor men jag tror ändå att det här blir en populär bil i Sverige.

För så bra är den.

BILDER+BETYG: Så bra är Volvo V90 i 10 kategorier

Mycket fin körkänsla i V90

Styrningen och chassit imponerade redan i XC90 och det är ännu bättre i de här något lägre bilarna. I de svepande kurvorna norr om Estepona ligger V90 mycket fint på vägen. Det går lätt att hålla samma linje i kurvorna och chassit håller bilen plant – den kränger väldigt lite trots riktigt hög fart genom böjarna.

Tillsammans med den välbalanserade styrningen gör det att bilen känns oerhört lätt i ratten. Hela körupplevelsen går i harmoni med den lugna och snygga inredningen.

Allt blir på något sätt väldigt behagligt och kontrollerat. Jag blir lugn.

Att min polske kollega i Årets Bil-juryn somnade i passagerarstolen trots en relativt tuff körning säger en del om komforten.

Drivlinen har jag redan berömt och jämfört med XC90 har D5-motorn fått en så kallad Power Pulse. Det är en teknik för att varva upp turbon innan det finns avgaser vilket gör bilen snabbare på ettan och tvåans växel och det är en klar och tydlig skillnad i acceleration från stillastående.

BILDER+BETYG: Så bra är Volvo V90 i 10 kategorier

Utökade säkerhetsfunktioner i V90

Säkerheten är densamma som i XC90 med tillägget att bilen nu känner igen stora djur – till exempel älgar – och att bilen ser till att du inte kör av vägen om du somnar till. Kör du ändå av så förbereder bilen alla säkerhetsbälten och stolar för kraschen.

Volvos utvecklingschef Peter Mertens skickar en tydlig känga till vissa kolleger i branschen när han påpekar att Volvos Pilot Assist – som kan köra bilen upp till 130 km/tim – bara är en hjälp för föraren och inte ska förväxlas med självkörande bilar.

Enligt Mertens finns det inte någon teknik för självkörande bilar som håller måttet – inte än – och alla som påstår det ljuger.

Volvo vill på alla sätt koppla ihop begreppet självkörande bilar med säkerhet och därmed behålla sin ledande position.

BILDER+BETYG: Så bra är Volvo V90 i 10 kategorier

Sugen på att byta till V90? se vad du kan få för din V70 här

Relaterat