Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 30 maj 2014 11:30

Volvos första sportbil – superfiaskot fyller 60

Volvo Sport 1956/1957.

Volvo Sport 1956/1957.

1/5

Foto: Volvo

Volvo Sport 1956/1957.

Volvo Sport 1956/1957.

2/5

Foto: Volvo

Volvo Sport som prototyp 1954. Bilen blev ett totalfiasko och byggdes bara i 67 exemplar.

Volvo Sport som prototyp 1954. Bilen blev ett totalfiasko och byggdes bara i 67 exemplar.

3/5

Foto: Volvo

Volvo Sport som prototyp på Visby flygplats 1954.

Volvo Sport som prototyp på Visby flygplats 1954.

4/5

Foto: Volvo

Volvo Sport som prototyp år 1954, då med arbetsnamnet P1900.

Volvo Sport som prototyp år 1954, då med arbetsnamnet P1900.

5/5

Foto: Volvo

Volvo visade upp sin första sportvagn, en tvåsitsig roadster vid namn Volvo Sport, den 2 juni 1954. Det betyder att den klassiska fiaskobilen – som såldes i ytterst få exemplar – nu firar 60 år.

Men utvecklingen av modellen var inte helt förgäves. Volvo tog nämligen med sig lärdomar från Volvo Sport vid byggandet av betydligt mer framgångsrika P1800.

Volvo Sport blev resultatet av grundaren och vd:n Assar Gabrielssons många resor i USA i början av 1950-talet. Han ville lära sig så mycket som möjligt om marknaden inför en amerikansk Volvolansering och lade märke till att intresset för små europeiska sportbilar var stort.

Gabrielsson kom även i kontakt med ett företag som tillverkade glasfiberarmerad plast, ett nytt material som han ville prova. Sagt och gjort, en första prototyp stod klar 1954 och bilen kunde senare visas upp på Torslanda flygplats, då med målet att bygga 300 exemplar som samtliga skulle exporteras.

Gemensam teknik

Volvo Sport hade mycket av tekniken gemensamt med PV 444, men axelavståndet var 20 centimeter kortare. Under huven placerade Volvo dessutom en trimmad version av 1,4-litersmotorn. Resultatet blev 70 hästkrafter och en toppfart på 155 kilometer i timmen.

De första exemplaren av Volvo Sport nådde kunder USA, Brasilien, Sydafrika och Marocko våren 1956, men då hade Volvo även bestämt sig för att erbjuda modellen i Sverige. Succén uteblev dock, och Volvo Sport blev till slut bara tillverkad i 67 exemplar. Eventuellt byggdes 68 exemplar, siffran är något osäker då det har visat sig att två bilar kan ha fått chassinummer 20.

Den dåliga försäljningen blev så klart ett misslyckande, men arbetet med Volvo Sport var trots allt inte förgäves. Volvo drog nämligen lärdomar av projektet när man byggde framgångsrika P1800.