Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 6 mar 2020 12:53

Volvos designchef: bilar som svenska vardagsrum

1/3

2/3

Volvos designchef Robin Page tror på självkörande bilar.

Volvos designchef Robin Page tror på självkörande bilar.

3/3

Volvos designchef Robin Page arbetar för fullt med nästa stora plattform för kommande bilmodeller, SPA2.

Redan där ska vi se lite av framtidens självkörande bilar och hur Volvo tänker sig bygga interiörer som inte kräver ratt eller pedaler.

– Det närmar sig designen i skandinaviska vardagsrum, säger Robin Page.

Det är i en intervju med bilbranschtidningen Automotive News som vi får chansen att kika in lite i Volvo Cars designavdelning och hur de tänker sig bygga framtidens bilar.

Volvo Cars är i slutfasen av arbetet med nästa stora plattform för de nya stora bilmodellerna, från 60-serien och uppåt. Där kommer vi att få se en ökad elektrifiering och troligtvis väljer Volvo Cars att följa trenden med ett större batteripaket i golvet, så kallad skateboarddesign. I SPA-plattformen är batteripaketet mer centrerat i mitten av bilen, där den gamla kardantunneln fanns. 

– Vår nya plattform, SPA2, kommer att tillåta en mer öppen design tack vare det platta golvet. Med Volvos designtänk ger det oss en möjlighet att skapa en interiör som mer liknar skandinaviska vardagsrum. Vi kommer också att ha tunnare instrumentpaneler. Vi kommer att få mer förvaringsutrymme, säger Robin Page i intervjun.

Anställer ux-designers

Nya idéer och ny design kräver en annan form av kunskap och enligt Robin Page är användarens behov allt viktigare och Volvo Cars anställer en rad så kallade UX-designers som ska säkra att bilen är enkel och logisk att använda. Helhetsintrycket blir också allt viktigare med krav på belysning och rätt materialval.

Ny design och nya idéer kommer att behövas när bilindustrin ska ställa om till självkörande bilar. Robin Page ser en utveckling där vi först bygger fyrkantiga taxibilar där människor som inte känner varandra hoppar in i och ut ur bilen oberoende av varandra. Sen kommer nästa steg där människor inte vill dela bil med de som de inte känner och bilen blir mer ett privat område igen. 

Samarbete med Uber viktigt

Volvos samarbete med Uber har gett en hel del information om vad människor i självkörande vill göra och vilka behov de har. Under de första försöken med Uber-bilarna satt det en person i Uber-bilarna i 60 procent av tiden och två personer under 80 procent av tiden. Nästa steg var mer som en bilpool med flera personer som steg av och på. 

Robin Page gillar de lite fyrkantiga poolbilarna som byggts för självkörande taxis. Men det kommer att utvecklas mot mer individuellt resande med en självkörande bilar. Volvo utvecklade konceptbilen 360C som ett sånt exempel. Där ersätter den självkörande bilen en flygresa på en till tre timmar. I 360C kan användaren sova, arbeta eller titta på film under tiden bilen kör själv mot slutmålet.