Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 4 dec 2014 11:30

Volvochef om Tesla: Ingen smart lösning

Att släpa runt på tunga batterier är ingen smart lösning, tycker man på Volvo.

Att släpa runt på tunga batterier är ingen smart lösning, tycker man på Volvo.

1/2

2/2

Volvo kommer inte att bygga en utmanare till Tesla.

Forsknings- och utvecklingschefen Peter Mertens är inte imponerad av det amerikanska elbilsundret utan vill hålla sig till hybrider.

– Det är inte den smartaste lösningen att ha ett 450 kilo tungt batteri som man ska frakta omkring, säger han.

Volvo skapade sin första plug-in hybrid i mellanklassbilen V60 D6 som försågs med en kraftig dieselmotor i fram och en elmotor i bak.

Snart kommer T8, som blir toppversionen av nya suven XC90 som börjar byggas efter nyår. Det är en plug-in hybrid som fungerar på samma sätt som D6, med skillnaden att elmotorn i bak får hjälp av en fyrcylindrig bensindriven motor i fram.

När de båda motorerna samverkar ger de 400 hk och 640 Nm.

Det räcker för att klara 0–100 km/h på 5,9 sekunder, enligt Volvo. Och samtidigt anges CO2-utsläppet till låga 59 gram per kilometer.

Behövde ta ett stort kliv med nya XC90

Tanken om en plug-in hybrid var central när den nya plattformen SPA och Volvos nya fyrcylindriga motorfamilj skapades. Det ska vara lätt att kombinera förbrännings- och elmotorer.

– Det var rätt beslut och det var bra att vi tog det. Vi behövde ta ett stort kliv framåt med vår XC90, den gamla var ärligt talat föråldrad när det gäller både teknik och design, säger Peter Mertens.

Volvo har inlett en offensiv på den amerikanska marknaden, där man under de senaste åren tappat stort. Här är nya XC90 en viktig modell.

”Våra kunder är annorlunda”

Och trots att de tre bäst säljande modellerna i USA är tre törstiga pickuper och trots att bensinpriset nu sjunker tror Mertens att Volvos återkommande budskap om miljö är rätt även här.

– Våra kunder är lite annorlunda. Det är ett väldigt sofistikerat klientel, många är intresserade både av modern teknologi och av miljöfrågor.

Vi fokuserar på säkerhet, miljö, vacker design och connectivity. Det är hela paketet, de här fyra elementen skapar en helhet och vi tror att det är helt i linje med förväntningarna från de amerikanska kunderna.

Bland annat har Tesla bevisat att miljövänlighet är något hipt och efterfrågat i USA i dag, och inte bara i Kalifornien.

Ingen elbil från Volvo

Någon egen elbil som kan utmana Tesla lär dock inte komma från Volvo, även om Peter Mertens tror att det skulle kunna finnas ett intresse hos kunderna. Det handlar om strategi och vägval.

– När man tar fram en ny arkitektur får man antingen välja att satsa på en elektrisk arkitektur som bara rymmer eldrift – eller så satsar man på något som kombinerar förbränningsmotorer med elektrifiering.Om man försöker korsa den bron från något håll så funkar det inte. Tesla skulle aldrig kunna bygga en plug-in hybrid eftersom de inte kan paketera en förbränningsmotor, de har helt enkelt inte det. De kan inte få in avgassystem och allt som behövs i sina fordon.

– Vi skulle inte ha tillräckligt med plats för batterier som skulle kunna ge liknande räckvidder. Visst skulle det kanske gå att åstadkomma något med vår SPA-plattform. Men det skulle inte bli så bra.

450 kilo batteri ingen smart lösning

Peter Mertens har också miljö i tankarna när han väljer bort elbilar som Tesla.

– Det är inte den smartaste lösningen att ha ett 450 kilo tungt batteri som man ska frakta omkring hela tiden. Skulle man titta på CO2 och livtidscykeln för den typen av bilar så skulle det inte se så bra ut.

Jag tror verkligen att en plug-in hybrid är den bästa lösningen. Det är det bästa från två världar, säger han.

Relaterat