Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>VOLVO

Publicerad 11 sep 2017 10:48

Volvo slutar att tävla i WTCC

Volvo-bilarna rullar i WTCC med Cyan Racing – men det är bara en tidsfråga innan Volvo lämnar serien.

Volvo-bilarna rullar i WTCC med Cyan Racing – men det är bara en tidsfråga innan Volvo lämnar serien.

Foto: DAVID JAKOBSSON

Volvo tävlar framgångsrikt i racingserien WTCC där svenske stjärnan Thed Björk ligger på andra plats i VM-tabellen.

Men Volvos stöd till teamet Cyan Racing kommer att plockas bort.

– Vi sitter i avtal men det är klart att vi långsiktigt inte kommer att tävla med bensinmotorer, säger Volvos vd Håkan Samuelsson.

2015 splittrades företaget Polestar i två delar. En del fortsatte med att sälja hästkraftstinna Volvo-bilar medan en annan del bildade racingstallet Cyan Racing. Cyan Racing började tävla i VM-serien WTCC och använde namnet Volvo Polestar på sina bilar.

I somras meddelade Volvo att Polestar ska utvecklas till att bygga eldrivna bilar under begreppet "progressive performance". Polestar ska alltså bygga bilar med spetsteknik inom eldrift och uppkoppling. Polestar ska använda Volvos plattformar och teknik men bygga lyxiga sportbilar som går på el.

Volvo utsåg den tidigare designchefen Thomas Ingenlath som vd för att, till att börja med, ge nya Polestar en tydligt egen design. Den första nya Polestar-bilen ska visas i Shanghai redan i oktober.

LÄS MER: Så ska Volvo bygga fler bilar 

Polestar ett hemligt Volvo-projekt

Att det gått så snabbt från företagsbildning till färdig ny bil beror, enligt Volvos vd Håkan Samuelsson, på att den här idén fanns redan när Volvo köpte Polestar 2015.

– Vi har arbetat i hemlighet för att skapa det här, säger Samuelsson i en stor intervju med bilbranschtidningen Automotive News.

– Vi kommer att bygga om varumärket från att vara ett märke som bygger bensindrivna bilar för racing till ett märke som bygger högprestandabilar som drivs med el.

Samuelsson är också tydlig med vad som kommer att hända med satsningen på WTCC. Men satsningen på elbilar betyder för det inte att Polestar per automatik kommer att kliva in i Formel E.

– Jag kan inte kommentera den delen av märkets positionering. Men vi kommer definitivt inte att tävla långsiktigt med bensinbilar. Vi har kontrakt men om vi gör något så måste det stärka varumärket Polestar, som kommer att förändras.

De nya Polestar-bilarna ska ha spetsteknik för uppkoppling mot internet men det betyder inte med självklarhet att de också ska vara de mest självkörande. Enligt Samuelsson handlar självkörande bilar mer om säkerhet, vilket är Volvos kärnvärde.