Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>VOLVO

Publicerad 1 sep 2017 09:05

Volvo byter till nytt sätt att varna föraren

Volvos nya suv XC40 ska visas i Stockholm och Milano i mitten av september. Den har bland annat ett helt nytt kollisionsvarningssystem.

Volvos nya suv XC40 ska visas i Stockholm och Milano i mitten av september. Den har bland annat ett helt nytt kollisionsvarningssystem.

1/3

Nya XC40 byggs på Volvos nya plattform CMA.

Nya XC40 byggs på Volvos nya plattform CMA.

2/3

Volvos beteendevetare Trent Victor visar hur Volvo kom fram till att de behöver varna föraren tidigare istället för att försöka bygga bort alla distraktioner.

Volvos beteendevetare Trent Victor visar hur Volvo kom fram till att de behöver varna föraren tidigare istället för att försöka bygga bort alla distraktioner.

3/3

Foto: / Dick Gillberg

Den blinkande röda lampan på vindrutan och det irriterande höga varningsljudet försvinner från Volvos bilar.

I nya XC40 varnas föraren på ett nytt och mycket effektivare sätt.

– Vi kan spara en halv sekund och på den tiden kan bilen hinna stanna, säger Volvos beteendevetare Trent Victor.

Inför lanseringen av XC40 har Volvo gjort ingående studier på hur vi reagerar vid en fara. Eller snarare vad vi gör i bilen före det att vi står inför en fara.

Volvos utvecklingsavdelning har flera erfarna beteendevetare i sitt team och efter att ha filmat och studerat olika bilförare har de upptäckt en viktig nyhet.

– Vi såg att även kortare blickar bort från vägen eller situationen framför bilen spelar en väldigt stor roll. Det var så ofta som vid hälften av de olyckor vi tittade på där föraren kastat en kort blick bort från vägen.

Korta blickar bort från vägen spelar stor roll

Slutsatsen för Volvo var att det inte handlar i så stor utsträckning om att vi tittar på annat under lång tid i bilen utan om tajmning under de många, men korta, blickarna. Har föraren otur att till exempel bilen framför bromsar exakt då föraren tittar bort är olyckan framme.

En annan viktig upptäckt var att föraren är duktig på att hantera en krissituation bara han eller hon får möjlighet att bedöma situationen. En tredje viktig upptäckt var att vi reagerar starkt på beröring och ljud och att det är viktigt att två sinnen aktiveras tillsammans, synkroniserat.

I nya Volvo XC40 byggdes hela kollisionsvarningssystemet om. Istället för blinkande röda lampor på vindrutan varnas nu föraren för en fara med hjälp av en kort bromsimpuls, som känns, och ett något snällare och lägre ljud.

– Det handlar om att hitta den minst påträngande varningen som har snabbast möjliga respons, säger Volvos beteendevetare Mikael Ljung Aust.

Kan få en halv sekund till på sig att bromsa

Istället för att försöka bygga bort olika former av saker som stör föraren – till exempel genom att bygga in fler appar i displayen – har beteendevetarna förstått att många olika saker kan störa föraren. Med en tidigt och effektiv varning kan olyckorna förhindras.

Med en bromsimpuls och ljudvarning kan Volvo nu varna föraren effektivare och få en snabbare reaktion. Det kan handla om 0,3 till 0,5 sekunder – en hel evighet för de autobromssystem som hjälper till ifall föraren ändå inte klarar av situationen.