Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Volvo XC60 – en begagnatsuccé

Volvo XC60 som kom 2010 har blivit ett hett byte på andrahandsmarknaden.
Volvos lilla stadsjeep dras med få svagheter – utom priset.

Snygg, smidig, säker och fyrhjulsdriven.

Den lilla suven Volvo XC60 gjorde succé när den visades 2008.

Nu är modellen ett sällsynt hett byte på begagnat­marknaden.

Volvo XC60 är en utmärkt kompromiss som funkar både i stan och på landet. Å ena sidan är XC60 som en vanlig kombi med bra lastutrymme. Den är inte så stor utan upplevs som smidig att manövrera även där det är trångt, och den drar inte speciellt mycket bränsle. Samtidigt fyller den med sin högre markfrigång och fina framkomlighet funktionen som en suv. Det som dock gjort XC60 till en succé - bilen är Volvos mest sålda modell - är förmodligen utseendet. Många har fastnat för kombinationen av elegant citybil och skogsmulle.

Trots sitt vildmarksutseende är XC60 inte någon terrängbil och det är inte modellen man ska välja för de tuffa äventyren. Fyrhjulsdriften från Haldex är visserligen bra, men är anpassad för vanliga vägar. XC60 har dock bra framkomlighet och som vinterbil är den svårslagen. Trygg och stabil i alla väglag. Och komforten är lysande.

På torr asfalt tänker man knappt på att XC60 är ett högbygge. Modellen har klarat sig igenom många undanmanöverprov med lysande resultat och upplevs faktiskt som ganska rolig att köra, till skillnad från storebror XC90 och de flesta andra större suvar.

Har få svagheter

XC60 är en bil med hög säkerhetsstandard. Modellen gjorde bra ifrån sig i krocktesterna - Volvo packade ner flera av sina då nya säkerhetssystem i bilen. Här hittar vi till exempel filassisten och dödavinkelvarnare - och autobromsen City Safety som blev standard redan från modellår 2009.

XC60 går att hitta med ett antal olika motorer, både bensinare och dieslar. Vill man köra så snålt som möjligt är det minsta dieseln DRIVe och framhjulsdrift som gäller. Annars är den starka dieselmotorn D5 kanske den mest populära som begagnad. Värstingen är turbodopade bensinsexan T6, den finns det dock inte många begagnade exemplar av.

XC60 är en bil som har få stora svagheter som begagnad. Dock finns det ett problem med modellen: Den är ruskigt dyr. Räkna med runt 190 000 kronor för en fem år gammal XC60 2,4 D som gått 10 000 mil. Importbilar går att hitta något billigare, men inte mycket.

Volvo XC60 2,4 d AWD, 2010

Pris: Från cirka 190 000 kronor.

Motor: Femcylindrig diesel.

Cylindervolym: 2 400 cc.

Effekt: 163 hk.

Vridmoment: 420 Nm.

Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift, manuell.

Förbrukning: 6,0 liter per tio mils blandad körning.

CO2: 159 g/km.

LängdxBreddxHöjd: 4 727x1 891x1 713 mm.

Tjänstevikt: 1 718 kg.

Betyg

Plus:

+ Köregenskaper. Det är få suvar som beter sig så städat i kritiska situationer som Volvo XC60. Rätt kul att köra.

+ Komforten. XC60 är en utmärkt långfärdsvagn, framför allt på bullriga svenska vägar. XC60 klarar att jämföra sig med de flesta.

Minus:

- Priserna. Modellen är populär vilket gör att begagnatpriserna håller sig på höga nivåer. Bra när man säljer, dock.

- Förbrukningen. På papperet är bränsleförbrukningen okej - men man måste ta det lugnt med gasen för att det inte ska skena i väg.

Se upp med:

! Framvagnen. Det är inte helt ovanligt med länkarmsbussningar som tar slut. Lyssna efter oljud i framvagnen.

! Välj rätt. En och annan bilköpare har av misstag valt framhjulsdrivna bilar i tron att alla är AWD. Gå inte i den fällan.

Annons: