Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 27 maj 2015 15:57

Volvo V60 CC – om du gillar ha det bekvämt

1/2

Foto: David Jakobsson

2/2

Foto: David Jakobsson

Klädd i vildmarkskostym och redo för tuffa äventyr.

Men det är inte bara i skogen som nya Volvo V60 Cross Country hör hemma.

Det är på asfaltsvägar den här bilen verkligen briljerar.

Volvo XC70, som bygger på kombin V70, blev snabbt en succé i Sverige. Här har fyrhjulsdriften och den höga markfrigången lockat både tjänste- och privatkunder sedan Cross Country kom 1998. Tillverkarens mindre kombi V60 har hittills inte funnits i någon offroadversion – men nu är det dags. Och efter att ha provkört Volvo V60 Cross Country kan vi konstatera att den inte kommer en dag för tidigt.

Egentligen är det inte så stora skillnader mellan en vanlig V60 och en Cross Country när man jämför specifikationerna på de båda bilarna. Spårvidden i fram har ökats något, markfrigången har lyfts 65 millimeter och utseendet har piffats till med skärmbreddare och hasplåtar. Men de här skillnaderna märks tydligt när man kör bilen.

 

BETYG 10 PUNKTER: Volvo V60 Cross Country 

 

Skönare

Nya V60 Cross Country är en betydligt skönare bil att åka i än vanliga V60. Fjädringen är mjukare och ljudkomforten är bättre. V60 Cross Country går tyst i motorvägsfart och flyter mjukt fram även på riktigt dåligt underlag. En stor del av förklaringen är att Cross Country utrustas med andra däck som har högre profil. De fantastiska framstolarna som nu ger ännu bättre stöd tack vare elektriskt justerbart svankstöd gör det hela ännu bättre. Den höga markfrigången på 201 millimeter gör inte bara framkomligheten bättre, utan ser också till att det blir lättare att kliva i och ur bilen.

Samtidigt har Volvo lyckats behålla en hel del av de spänstiga köregenskaper som utmärker V60. Visst, den högre och mjukare Cross Countryn upplevs inte som riktigt lika pigg i chassit när vi kör den hårt på kurviga vägar i Västra Götaland. Men nästan. Och det duger gott.

Precis som vanliga V60 har V60 Cross Country också vissa svagheter jämför med konkurrenter som till exempel Volkswagen Golf Alltrack och Skoda Octavia Scout. Där andra kan skryta med gigantiska lastutrymmen och massor av plats för barnstolar och långa ben i baksätet får V60 Cross Country skämmas. Med ett lastutrymme på 430 liter och begränsade utrymmen i baksätet är detta inte en speciellt bra bilval för större familjer som behöver packa mycket.

 

BETYG 10 PUNKTER: Volvo V60 Cross Country 


Fyra olika

V60 Cross Country kommer att säljas med fyra olika motorer i Sverige. Det handlar om den nya trevliga 150-hästarsdieseln D3, den vassa bensinaren T5 på 245 hästar och två olika D4-dieslar på 190 hästar. Två olika? Ja, det är lite rörigt det här. Men vill man ha sin V60 Cross Country fyrhjulsdriven är man hänvisad till den gamla femcylindriga D4-motorn som funnits med länge hos Volvo. Vill man ha någon av de nya modernare fyrcylindriga motorerna som kallas Driv-E är det endast framhjulsdrift som gäller. Synd, men den officiella förklaringen är att Volvo befinner sig mitt i ett teknikskifte och tvingats kompromissa här. Det viskas dock om att det kommer att gå att kombinera nya motorer med fyrhjulsdrift när modellår 2017 kommer om ett år.

Prislappen är ett annat handikapp för V60 Cross Country. Visst får man mycket för pengarna när det gäller utrustning, säkerhet och komfort – men hur man än vrider och vänder på steken så är det här en dyr bil. Instegsversionen är D3 som kostar från 320 000 kronor. Vill man ha fyrhjulsdrift blir det femcylindriga D4 AWD och ett pris från 363 900 kronor.