Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 12 okt 2012 11:27

Volvo V40 mot Audi A3, BMW 1-serie och Mercedes A-klass

SMÅ PREMIUMBILAR. Volvo visar att man hör hemma i premiumsegmentet med Volvo V40.

SMÅ PREMIUMBILAR. Volvo visar att man hör hemma i premiumsegmentet med Volvo V40.

Foto: Andreas Libell

Volvo har länge velat spela i samma division som de stora tyska tillverkarna Mercedes, BMW och Audi.

Men utmaningen har hittills varit allt för tuff.

Nu är förutsättningarna plötsligt annorlunda. Med V40 så har Volvo tagit flera stora kliv framåt på ett antal viktiga områden. Frågan är dock om kusinen från landet har kommit så pass långt att den kan stå upp mot bilar som Audi A3, Mercedes A-klass och BMW 1-Serie?

Säkerheten är det enda område där Volvo tidigare på allvar har kunnat hävda sig mot de större ­europeiska biltillverkarna. Och så har det varit mycket länge. Redan 1959 satte Volvo ner foten och ­började utrusta sina bilar med trepunktsbälten, som utvecklats av företagets säkerhetsingenjör Nils ­Bohlin. Sedan dess har många nya idéer om hur ­bilar ska göras säkrare kläckts hos Volvo. Och nu, 2012, är det fortfarande Volvo som är bäst.

Många fina säkerhetssystem

Det mest uppmärksammade säkerhetssystemet i Volvo V40 är Pedestrian Airbag Technology. Det är en krockkudde som ska skydda fotgängare vid en kollision. Sensorer i stötfångaren känner av en kontakt mellan bilen och fotgängaren och motorhuven öppnas i bakkant. En krockkudde utlöses sedan och täcker A-stolparna och en del av vindrutan.

Volvos system City Safety har också uppdaterats. Det håller koll på framförvarande trafik och bromsar bilen om föraren inte reagerar i tid när fram­förvarande fordon stannar. Systemet fungerar nu i hastigheter upp till 50 km/h. Båda dessa system är standard i V40.

Som tillval finns också Pedestrian Protection, en funktion som hjälper föraren att upptäcka fotgängare. Det finns också en adaptiv farthållare med autobroms. Bästa dealen är ett säkerhetspaket för 19 900 kronor - då ingår allt.

Euro Ncap redovisade sina krocktester av bilen i slutet av augusti - V40 fick det hittills högsta betyget i sin klass. Bättre än Audi. Bättre än Mercedes. Och bättre än BMW.

Volvo står starkare än tidigare

Men, att bygga en bra bil handlar om mer än att bara göra den så säker som möjligt. Det handlar också om att skapa komfort, en acceptabel miljöpåverkan, körglädje och användarvänlighet. Dessutom förväntar sig kunder som väljer bilar i det här lite dyrare segmentet att få något extra för pengarna. Och här står nu Volvo plötsligt starkare än tidigare.

Det här är en välbyggd bil som ger intryck av att genomgående vara av hög kvalitet. V40 är rolig att köra, framför allt om man väljer ett ­annat motoralternativ än den minsta snål­dieseln på 115 hk. Bilen är kvickstyrd och ­inbjuder till aktiv körning, speciellt om den är utrustad meda utomatlåda - och någon av de lite kraftfullare motorerna. Min favorit är den ­vrålstarka D4-dieseln på 177 hk. Jag skulle dock nöja mig med D3-motorn på 150 hk, den räcker gott och väl till. Trots V40:s lite busiga gener så är komforten minst sagt accep­tabel. Man reser fint här, dock lite trångt om man skulle ha oturen att hamna i baksätet.

<>V40 har lånat och förfinat många eleganta linjer från storebror V60. Och det funkar. Det här är lätt en av de allra snyggaste bilarna i klassen just nu och designen ger tillsammans med en trivsam interiör en tilltalande och nästan lite exklusiv helhet.

Överraskande rolig Mercedes<

Mercedes har alltid förknippats med exklusivitet. Stjärnan i grillen har trots en del lite struliga modeller varit en tydlig symbol för livets goda. Och i grillen på nya A-klass glänser den tydligare än på tidigare generationer av den här modellen.

Förarmiljön ger känslan av att sitta i en betydligt större bil. Här är det både elegant och luftigt, inredningen andas precision och kvalitet, framför allt om man lagt till pengar för en skinninredning. Komforten är överraskande bra i den här bilen. Gången är stabil och Mercan äter mil med ett sådant självförtroende att man återigen förleds att tro att man sitter i en betydligt större bil. Det enda som stör intrycket är att lite för mycket oljud från däcken tränger in i bilen. Det hade jag gärna sluppit.

Nya A-klass är också överraskande rolig att köra. Det är fin känsla i ratten och bilen ger ett tryggt och samtidigt piggt intryck. Tidigare generationer av A-klass har helt saknat sportkänsla. Nu finns här en liten skvätt av det, även om Mercedes har en bit fram till konkurrenterna här.

A-klass kommer till en början med fem olika motoralternativ - två dieslar och tre bensinmotorer. Dieslarna är en 180 CDI på 109 hk och en 200 CDI på 136 hk. Bensinarna är fyrcylindriga motorer från 122 upp till 211 hästar. Storsäljaren blir av allt att döma den minsta dieseln, det är en rätt trevlig motor som gör sig bra i den här modellen. Kraften räcker till och den går hyfsat snålt. En sexväxlad manuell låda är standard, men det går också att få bilarna med en skön sjuväxlad automat om man lägger till en slant.

Ligger efter med säkerheten

Mercedes A-klass ligger en bit efter Volvo när det gäller säkerheten. Här finns ingen krockkudde för fotgängare och här finns inget City Safety-system som hjälper föraren att undvika krockar i lägre hastigheter. Det här är ett starkt argument för att välja Volvon i stället.

Mercedes A-klass kommer att komma i ett antal versioner. Först ut blir av allt att döma en liten fyrhjulsdriven suv - A-klass är redan förberedd med kardantunnel för fyrhjulsdriften. Bilen ska konkurrera med BMW X1, Audi Q3 och Volvos kommande fyrhjulsdrivna V40. Mercedes har också hintat om att det kommer en "kombiliknande" version av A-klass. Det roligaste som vi kan se fram emot är att Mercedes trimfirma AMG kommer att sätta tänderna i A-klass. Det betyder alltid bra väghållning och massor av hästkrafter. AMG:s A-klass kommer att få fyrhjulsdrift och 350 hästar.

Farlig utmanare från Audi

En av de farligaste utmanarna i det här gänget är nya Audi A3. Sedan 1996, när den första generationen av modellen presenterades, har Audi sopat banan med många konkurrenter. Det fortsatte med generation två - och när nu den tredje generationen är här så får andra tillverkare räkna med ännu en tuff match.

Nya A3 är starkare, lättare och smartare än förra generationen. Dessutom är den snyggare, även om jag tycker att den nya formen är lite väl feg. Här kunde man ha valt att ta ut svängarna och våga sticka ut. Dessvärre verkar detta vara en medveten strategi hos Audi, som även med andra modeller valt att hålla passionen i schack och göra designen lite tråkigt diskret.

Bjuder på bästa kompromissen

Audi har dock överträffat alla andra när det gäller att hitta en bra kompromiss mellan komfort, körglädje och miljö. Styrningen är i världsklass, den är direkt och ger mycket känsla och kvicka egenskaper. Bilen går dit du styr utan någon som helst dramatik - oavsett hastighet. Det finns ett fint sampel mellan motor, styrning och växellåda som ger harmoni och en pigg körupplevelse.

Bilen är samtidigt bekväm. Det mest slående är hur tyst Audi har lyckats få den här bilen. Både väg- och motorljud har hållits nere till ett minimum. Och bilens stötdämpare klarar lätt av att hantera risiga svenska vägar, även om testbilen som jag gasade runt med hade en tendens att spåra väl mycket. Det kan möjligen handla om något så simpelt som en halvdant inställd framvagn.

A3 kommer till en början bara i tvådörrarsversion till Sverige. Och det är ett riktigt ordentligt ­handikapp som förmod­ligen diskvalificerar modellen hos många familjer som tänker satsa på en lite mind­re bil. Det är helt enkelt alldeles för bökigt att lirka in barnen i det lilla ­utrymme som bildas när framsätet fälls. Så småningom kommer dock femdörrarsversionen Sportback att dyka upp. Då löser det sig.

Fyra motorer finns just till A3. Det är två trevliga dieslar på 1,6 respektive 2,0 liter samt två bensinmotorer på 122 respektiva 180 hästar.

En rent fantastisk motor

Men det bästa alternativet till den här modellen är bensinaren 1,4 TFSI COD - det är en rent fantastisk motor som först kommer till lillebror A1 Sportback och som sen dyker upp till A3 någon gång efter nyår. Och det här är en motor som det kan vara väl värt att vänta på.

Fyra cylindrar och 140 pigga hästar när du behöver. Och när omständigheterna så tillåter kan motorn stänga av två av cylindrarna för att spara bränsle. Det här är en motor som kommer att bli ett verkligt trumfkort för hela VW-gruppen under de kommande åren.

Både bensin- och dieselmotorerna som ska gå att beställa till Audi A3 är förhållandevis snåla och miljövänliga. Men Audi har aviserat att det ­kommer ännu bättre grejer framöver. Först ut är en gasmotor 2013 och någon gång 2014 så ska Audi A3 också finnas som laddhybrid.

Ingen av de fyra bilarna V40, 1-serie, A-Klass och A3 har något lastutrymme att skryta med. Men med tanke på bilarnas storlek är de alla helt okej. Bäst i antal liter räknat är faktiskt A3:an, som med baksätet uppfällt sväljer 365 liter. Den breda bakluckan och den låga lasttröskeln gör den också lättast att lastsa.

Sportvagnsmässig väghållning i BMW:n

Jag vet inte riktigt hur BMW bär sig åt eller vad de har för hemlig trollformel, men de har en märklig förmåga att få sina bilar att kännas så in i bomben väl ihopskruvade. Inget skramlar. Inget sitter löst. Känslan är solid, som om bilen skulle vara skuren ur ett enda stycke metall. Allra mest upplever jag den här solida känslan i den nya 3-serien, men även här i 1-serien är den påtaglig. Det ger en mycket trygg upplevelse.

BMW:s 1-serie började tillverkas 2004. Den fick en ordentlig uppdatering och en ny intern modellbeteckning (F20) 2011. Bilen blev lite större och lite lättare, men är sig fortfarande mycket lik. 1-serien fick tidigt beröm för sina köregenskaper och för sina snåla och kraftfulla motorer. Och det stämmer fortfarande. Den bakhjulsdrivna BMW:n är rysligt rolig att köra - 1-serien bjuder upp till dans som ingen av konkurrenterna i den här jämförelsen. Styrningen är mycket direkt och exakt. Bilen svarar på minsta kommando från föraren och väghållningen är nära nog sportvagnsmässig.

Tvålitersdieseln är bästa alternativet

Och motorerna - i synnerhet de både kraftfulla och snåla dieselmotorerna - bidrar också till körglädje. 120d är bäst. Den har 188 hästar, toppar nästan 230 km/h - och släpper bara ut 116 gram CO2 per kilometer. Här är det få som hänger med. När det gäller de lite mindre motorerna har konkurrenterna dock kommit i kapp. Motorn i 118d är på 143 hästar, den klarar sig på 115 gram per kilometer. Den får knappt stryk av Volvos D3:a, som i V40 är en smula starkare och snålare. Och på papperet är Audin ännu bättre.

Hur bra Volvo V40, Mercedes A-klass, Audi A3 och BMW 1-serie än är - vi har ju samlat superlativer på hög här - har de alla en svag punkt: de dåliga garantipaketen. Här finns det flera andra konkurrenter som vågar lova betydligt mer. Detta är en utmaning för de fyras gäng.

Och snart kommer en ännu tuffare utmanare - i november är nya Volkswagen Golf här...