Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 6 jul 2014 07:00

Volkswagen Polo: Gammal bil – ny succé

Volkswagen Polo.

Volkswagen Polo.

1/5

Foto: David Jakobsson

Volkswagen Polo.

Volkswagen Polo.

2/5

Foto: David Jakobsson

Man sitter mjukt och skönt i nya Polo.

Man sitter mjukt och skönt i nya Polo.

3/5

Foto: David Jakobsson

Inredningen har lånat en hel del från Golf, och det är ett lyckat drag.

Inredningen har lånat en hel del från Golf, och det är ett lyckat drag.

4/5

Foto: David Jakobsson

Volkswagen Polo.

Volkswagen Polo.

5/5

Foto: David Jakobsson

MÜNCHEN. Lilla Polo är en av Volkswagens riktiga succémodeller, sedan premiären 1975 har drygt 14 miljoner bilar sålts.

Det är inte så konstigt, modellen har varit en av de bästa i sin klass i snart 40 år. Och nu blir den ännu en aning bättre.

Att kalla VW Polo ny är kanske att töja på sanningen. Det handlar snarare om en uppdatering - en ganska försiktig uppdatering - av den generation som kom 2009. I grund och botten handlar det om samma bil och när man ser den kan det vara svårt att upptäcka några nyheter.

Tittar man noga kan man dock upptäcka att strålkastarna fram fått ett nytt utseende och nu går de också att beställa med led-teknik. Bakljusen har också fått en något modernare design. Men mycket mer än så är det inte.

Snålare motorer

Det viktigaste med uppdateringen av Polo är de nya, snålare motorerna, upp till 21 procent snålare i något fall enligt VW. Svenska Volkswagen kommer att ta in fyra motoralternativ, till att börja med handlar det om en trecylindrig dieselmotor på 90 hästar samt två fyrcylindriga bensinmotorer på 90 och 110 hästar, där den senare förväntas bli storsäljaren. Senare kommer också en andra dieselmotor, en 75-hästarsmaskin som enligt VW ska klara sig på 75 hk 3,1 liter per tio mils blandad körning. Det betyder ett CO2-utsläpp på blygsamma 82 gram per kilometer.

VW har lagt till ett par säkerhetssystem i tillvalslistan. Nu finns multikollitionsbroms, trötthetsvarnare, adaptiv farthållare och den automatiska nödbromsen City emergency brake som i en paniksituation automatiskt kan bromsa bilen till stillastående i hastigheter upp till 30 km/h.

En av de trevligaste

Att köra uppdaterade Polo med en fyrcylindrig bensinmotor känns precis som att köra den tidigare versionen av bilen. Och chassit behöver ännu inga uppdateringar. VW Polo är än så länge en av de allra trevligaste bilarna i sin klass. Bilen är lättmanövrerad, bekväm och går förvånansvärt tyst. Dessutom upplevs den som rymlig i kupén.

Den trecylindriga 90-hästarsdieseln är en annan historia. Motorn går visserligen snålt, färddatorn visar på låga 4,1 liter efter en inte allt för blyg körning på olika typer av vägar. Men den är inte speciellt trevlig att hantera. Bensinaren ett bättre val, och VW förväntar sig också att detta kommer att bli storsäljaren i Sverige. Att vänta på den supersnåla Blue­motion-motorn som kommer inom kort kan också vara smart.