Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Volkswagen Passat i ny Sverigeversion

VW Passat 190 TDI 4Motion DSG
VW Passat 190 TDI 4Motion DSG
VW Passat 190 TDI 4Motion DSG

ÅRE. Stor men snål dieselmotor.

Fyrhjulsdrift och automatlåda.

Det är så svenskarna vill ha sin Volkswagen Passat.

Och därför är Volkswagen väljer att lägga sin världspremiär av Passat 190 TDI 4Motion DSG i svenska skidparadiset Åre.

Allt fler svenska bilköpare väljer fyrhjulsdrift. Hos Volkswagen var andelen 4Motion-bilar 2014 hela 42 procent, att jämföra med 15 procent 2009.

Anledningen är förstås att fyrhjulsdriften blivit bättre, prispåslaget är inte lika högt och att svenska bilägare har insett fördelen med fyrhjulsdrift på vintervägarna.

Stor dieselmotor

Svenska bilköpare vill också ha relativt stora motorer, fortfarande, gärna diesel, även om bensintrenden är stark på mindre bilar, och kombi. Att Volkswagen rullar fram en Passat-kombi med en 190-hästarsmotor visar också på ytterligare en sak:

Dem gamla gränsen på 120 gram CO2 per kilometer har spelat ut sin roll, en gång för alla. Jo, det finns några mossiga företag som har kvar gränsen i sina tjänstebilsregler men i praktiken betyder den gamla gränsen inget.

Inte när VW med sin riktiga storsäljare bland tjänstebilarna väljer en motor som släpper ut 134 gram CO2/km.

BETYG: 10 kategorier – så bra är Sverige-Passaten

Ökat försprång

Ni har förmodligen redan läst massor om nya Passat. ALLT OM BILAR kunde som första tidning presentera ett möte mellan VW Passat, Volvo V70 och Ford Mondeo redan i samband med Årets Bil-testerna i danska Tannishus.

Och redan med den lilla 150-hk-dieseln med manuell låda klarade Passat av att vinna över både V70 och Mondeo. Det är klart att försprånget ökar ytterligare när vi nu plockar in TDI 190, som även det är en helt nyutvecklad motor anpassad för VW:s nya bottenplatta MQB.

Fyrhjulsdrift från Haldex

4Motion-systemet är ett Haldex generation 5 och när vi testkör bilen på en frusen tjärn utanför Kall jobbar sig bilen fast ordentlig i kurvorna. Med begränsad hjälp av antisladd blir det svårare men det går att köra banan effektivt utan att få några större bredsladdar.

Det finns ingen anledning att ändra betygen från i höstas på speciellt många punkter. Passat briljerar med generösa utrymmen, snygg och stilren design, bra grundutrustning och tillvalspaket, bra ekonomi. Och frågan är om inte Passat stjäl tillbaka segern i motorkategorin med den här trevliga och lättkörda TDI 190.

Vettig prislapp

Men precis som i Tannis så körde vi med sportchassi och det är aningen hårt för att nå maximalt komfortbetyg. Motorljudet hörs lite dovt i kupén och det klagade vi lite på redan i Danmark, då med den något svagare motorn.

VW har självklart prissatt sin storsäljare under magiska 7,5 basbelopp. Frånpriset för en GT-utrustad bil blir måttliga 332 900 kronor.

Volkswagen har redan 4000 orders på nya Passat och den kommer att bidra till att VW behåller eller ökar sin andel av bilförsäljningen i Sverige.

Jag har svårt att se något bättre tjänstebilsval för den som behöver en rymlig kombi och en bra vinterbil.

Och jag har svårt att se någon bil besegra den här i Årets Bil 2015.


BETYG: 10 kategorier – så bra är Sverige-Passaten

Volkswagen Passat Sportscombi 2,0 TDI DSG 4Motion

Pris: Från 332 900 kronor.

Garantier: 2 år nybil, 3 år vagnskada, 12 år rost, 3 år lack.

Motor: Fyrcylindrig diesel.

Cylindervolym: 1968 cc.

Effekt: 190 hk.

Vridmoment: 400 Nm.

Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift, sexstegad automat.

0–100 km/h: 7,7 sekunder.

Toppfart: 228 km/h.

Bränsleförbrukning: 5,1 liter per tio mils blandad körning.

CO2: 134 gram/km.

LängdxBreddxHöjd: 4 767x2 083x1 501 mm.

Tjänstevikt: 1 854 kg.

PRENUMERERA PÅ ALLT OM BILAR

Annons: