ANNONS
X
EXPRESSEN.SE

Volkswagen Golf Alltrack – så bra är den

Volkswagen Golf Alltrack.

Volkswagen Golf Alltrack.

1/10

Foto: David Jakobsson

Volkswagen Golf Alltrack.

Volkswagen Golf Alltrack.

2/10

Foto: David Jakobsson

Volkswagen Golf Alltrack.

Volkswagen Golf Alltrack.

3/10

Foto: David Jakobsson

Volkswagen Golf Alltrack.

Volkswagen Golf Alltrack.

4/10

Foto: David Jakobsson

Volkswagen Golf Alltrack.

Volkswagen Golf Alltrack.

5/10

Foto: David Jakobsson

Volkswagen Golf Alltrack.

Volkswagen Golf Alltrack.

6/10

Foto: David Jakobsson

Volkswagen Golf Alltrack.

Volkswagen Golf Alltrack.

7/10

Foto: David Jakobsson

Volkswagen Golf Alltrack.

Volkswagen Golf Alltrack.

8/10

Foto: David Jakobsson

Volkswagen Golf Alltrack.

Volkswagen Golf Alltrack.

9/10

Foto: David Jakobsson

Volkswagen Golf Alltrack.

Volkswagen Golf Alltrack.

10/10

Foto: David Jakobsson

Volkswagen Golf Alltrack – så bra är den

Volkswagen Golf Alltrack – ännu en kombi som bara pimpas med plastiga skärmbreddare för att sen kallas offroadbil?

Nej, inte riktigt. Här handlar det faktiskt om mer än bara en fräck image.

Under skalet på nya Golf Alltrack finns också ett och annat som gör modellen intressant på riktigt.

Det här med kombibilar med hög markfrigång och fyrhjulsdrift var inte bara en fluga, har det visat sig. Segmentet fortsätter att växa sig starkare, inte minst i Sverige där nya modeller tar sig in högs upp i försäljningsstatistiken. Nu har flera biltillverkare sett potentialen med lite mindre bilar av den här typen, bland annat är Volvo på gång med Cross Country-versioner av V60 och S60.

Volkswagengruppen har varit riktigt pigga här. I deras sortiment finns sen tidigare Audi A4 Allroad, Seat Leon X-perience och Skoda Octavia Scout, vid sidan av de fullstora fyrhjulsdrivna kombibilar som Audi A6 Allroad och Volkswagen Passat Alltrack. Och nu i maj dyker nästa skogsmullekombi i mellanklassen upp i Sverige: Volkswagen Golf Alltrack. Och den har alla förutsättningar att bli en storsäljare.

 

BETYG 10 PUNKTER: Så bra är VW Golf Alltrack

Intressant under skalet

När vi först få se bilen i Södra Spanien ser kanske inte Golf Alltrack så mycket ut för världen. Skärmbreddare i plast, 17-tumshjul och hasplåtar i fuskplåt är inte mycket att hurra för. Men under skalet hittar vi faktiskt ett och annat som gör bilen intressant.

Först och främst handlar det om den 184 hästkrafter starka dieselmotorn från Golf GTD – en kombiversion som inte säljs i Sverige. Den här motorn är en trevlig och lagom stark bekantskap som gör sig fint i bilen tillsammans med den automatlåda som är standard. Och det bästa av allt: Med den här drivlinan får Golf Alltrack en maximal dragvikt på 2 000 kilo. Upplagt för att många Golf Alltrack kommer att användas som dragbilar, alltså.

Alltrack har också en lite högre markfrigång än vanliga Golfkombin. Det handlar om 3,5 centimeter om bilen är utrustad med 17-tummare, någon centimeter till om man väljer till 18-tumshjul. Alltrack har Haldex generation 5 som står för drivningen på alla fyra. Här finns också EDS, ett system som agerar diffspärr. Alltrack har också ett speciellt offroadläge som aktiverar Hill Desent Controll, modifierar trottelkaraktären och ställer om ABS-systemet för offroadkörning.

Mjukare än vanliga Golf

På vanliga vägar är Alltrack riktigt trevlig. Vi upplever den högre bilen som en aning mjukare än vanliga Golf och komforten är en aning bättre. Ljudnivån i bilen är rätt bra, kanske blir det sämre när bilen möter elakare svensk asfalt. Hoppas inte.

Alltrack är inte som riktigt lika pigg i kurvorna vanliga Golf Sportscombi. Bilen är lite segare att styra in i svängarna och understyrningen är mer påtaglig. Men, det här är inget man behöver gnälla om. Bilen går fortfarande fint på de kurviga spanska vägarna utanför Malaga.

För att vara en Golfkombi är Alltrack-versionen dyr, väljer man dieselversionen börjar priserna på 291 900 kronor. Då ska man dock komma ihåg att det finns rätt mycket utrustning med i det här priset. Och jämför man med större kombibilar med samma fina dragkapacitet och lastvolym som Golf Alltrack – ja då blir priset plötsligt riktigt tilltalande.

 

BETYG 10 PUNKTER: Så bra är VW Golf Alltrack