Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Volkswagen Beetle Cab: Modern mot retro

Foto: Abdruck Fuer Pressezwecke Honorarfrei

Det är en bil som egentligen ingen behöver - men som väldigt många skulle vilja ha. Men hur kul och hur bra är bilen? Riktigt kul, faktiskt - särskilt när man glassar runt med vassa 160-hästarsversionen.

Den allra första VW-bubblan i cabrio­letutförande kom redan 1948 och byggdes då av Karmann-fabriken i Osnabrück. ­Sedan dröjde det ända till 2002 innan ­generation två kom, då i den nya Beetle-­varianten. Den modellen tillverkades fram till 2010 och såldes i 330 000 exemplar.

Sedan har det kommit lite finansiella kriser och annat elände emellan men nu lanseras alltså generation tre och den fullföljer VW:s stolta cabbehistorik.

Nya upplagan har traditionell tygsufflett, naturligtvis ­eldriven. Upp till 50 km:s fart går den att fälla ner på 9,5 sekunder och att stänga tar 11, inte illa. Ett modernt inslag är också den under färd osynliga störtbågen som i händelse av omkullkörning aktiveras blixtsnabbt.

Fick skruva upp ljudet

När vi körde bilen sken solen så det blev nercabbat mest hela tiden. Det gick ut över den påkostade ljudanläggningen som man får skruva upp rätt rejält för att den ska bli hörbar i vindbruset. Och precis som det ska vara så fläktar det en del runt nacken men till skillnad mot till exempel Saabs limefärgade 9-3-cabbe så har inte Beetlen nackvärme. Ett vindskydd mot turbulensen finns dock, men det måste monteras manuellt.

Men mycket annat är riktigt bra. Sköna stolar, en direkt och precis styrning, pigg och vridstark motor och en automatlåda som fungerar mjukt och smidigt.

Vi gillar också den sobra instrumenteringen som kryddas av tre små racinginspirerade instrumentklockor uppe på instrumentbrädan, mycket tjusigt.

Tidlös och elegant

Totalt räknar VW med att sälja cirka 525 Beetle i år, varav 150 cabbar. Inga stora siffror men modellen är ändå viktig som imageskapare och trendsättare.

Motoralternativen består av tre bensinare (105, 160 och GT-versionen på 210 hk) och en 105-hästars diesel med start/stopp-system.

Designen är tidlös och i vårt tycke elegant, utan att frångå bubblans egen historik. Och bilen är faktiskt fullt ut fyrsitsig, till skillnad mot en del andra cabbar på mark­naden.

Sammantaget är VW Beetle Cabriolet en välbyggd ­cabriolet i modern tappning men med stark retrokänsla. ­ Vi vill nog ha en sådan, åtminstone på landet...

VW Beetle Cab TSI 160

PRIS: 256 400 kronor

GARANTIER: 2 år nybil, 3 år lack, 12 år rost, 3 år vagnskada plus VW:s Mobilitetsgaranti

MOTOR: Fyrcylindrig bensin

CYLINDERVOLYM: 1 390 cc.

EFFEKT: 160 hk

VRIDMOMENT: 240 Nm

KRAFTÖVERFÖRING: 6-växlad manuell alternativt 7-stegad automat DSG7.

BRÄNSLEFÖRBRUKNING: 6,4 liter per tio mils blandad körning

CO2: 148 gram/km

LÄNGDxBREDDxHÖJD: 4 278x2 021x1 953 mm

TJÄNSTEVIKT: 1 454 - 1 468 kg (manuell/automat)


1. MOTOR:


Inget spjut - men bensinaren i vårt testex på 160 pigga och vridstarka kusar räcker ändå långt för att ge rejäl skjuts åt ­bilen - och rufs i håret när man kör nercabbat. Och räcker inte det finns det för den gasglade en GT-version med 210 hk eller en ­diesel på 160 hk. Snikversionen ger 105 hästar, både med diesel eller bensin.


2. KÖRUPPLEVELSE:


Kul, kul, kul - att glida fram utan tak i Beetle cab är en härlig upplevelse som vi unnar alla. Visst fläktar det runt nacken, men så ska det ju vara i en cab. Men känslan i bilen är Golf, det märks på många sätt att det är en "naken" Golf vi kör, även om karossformen har stolta anor ända tillbaka till 1948. Och att kunna fälla upp suffletten under gång är coolt.


3. UTRUSTNING:


Redan i standardutförande är Beetlen välutrustad med bland annat dimljus med svängljus, motlutsassisten och fälgsäkringar med utökat stöldskydd. Vill man sedan plussa på med ytterligare "godis" är listan oändlig, allt från läderklädsel till multifunktionsratt. Men regnsensor och farthållare tycker vi borde vara standard.


4. KOMFORT:


En cabriolet blir ­alltid en kompromiss ur komfort­synpunkt. Men VW Beetle ­Cabriolet har sköna stolar och fyra personer åker för- hållandevis bekvämt. Fast att manuellt behöva montera ­vindskydd mot turbulens bak är bökigt och lite omständligt. Och vi hade inte sagt nej till nackvärme.


5. MILJÖ:


Hyggligt förbrukningsvärde, men inte i topp. Karossformen är ­kanske inte den mest optimala ur den synpunkten. Men, som vi brukar säga, det kostar att ligga på toppen. Så lite soppa för man nog offra för att köra cabbe.


6. SÄKERHET:


Fina bromsar, bra med krockkuddar, åtminstone fram och en karossform som ska minska skador vid påkörning av fotgängare är utmärkt. Automatisk störtbåge som akviteras vid omkullkörning är också klokt - men en cabbe är med nödvändighet en kompromiss även ur säkerhetssynpunkt.


7. DESIGN:


Volkswagen har förvaltat arvet väl efter den ­ursprungliga modellen från 1948. Alla detaljer är välgjorda och utseendet på bilen väcker nyfikenhet. Var vi än ­stannade så kom det fram folk med ­synpunkter, oftast positiva. ­Bilen väcker habegär, helt klart.


8. INTERIÖR:


Det märks att det här är en tysk produkt. Interiören är prydlig, logisk - och lite tråkig. ­Textilierna är sobert sydda men i lugna, närmast tama färger. Tänk om man hade vågat satsa på lite klatschigare färgval! Men vissa ljuspunkter finns, vi blev till exempel mycket förtjusta i de tre små instrumentklockorna.


9. EKONOMI:


Inköpspriset är högt, bränsleförbrukningen kunde varit lägre och priserna på tillbehörslistan är synnerligen väl tilltagna. Men vi gissar att ­andrahandsvärdet kommer att ligga högt, så i längden kan det här nog ändå bli en hygglig ­affär.


10. LASTA:


Att tala om lastförmåga är i det här sammanhanget rätt överdrivet. Bilen kan inte utrustas med drag och i skuffen går det inte in mycket, men om man bara behöver vara två går det att fälla ner baksätet. Och i nercabbat skick går det ju alltid att ha surfbrädan stående upp i baksätet...


SAMMANSTÄLLNING

Beetle Cab har alla kvaliteter för att kunna vara en klockren sommarbil.

33/50 getingar

PRENUMERERA PÅ ALLT OM BILAR

Annons: