Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 11 okt 2016 11:30

Visionen – så kunde Saab ha sett ut i dag

Saab 9-3: Så kunde den nya generationen ha sett ut

Saab 9-3: Så kunde den nya generationen ha sett ut

1/13

Foto: Dmitry Pogorelov & friends

Saab 9-3

Saab 9-3

2/13

Foto: Dmitry Pogorelov & friends

Saab 9-3

Saab 9-3

3/13

Foto: Dmitry Pogorelov & friends

Saab 9-1: Saabs modell tänkt i småbilssegmentet.

Saab 9-1: Saabs modell tänkt i småbilssegmentet.

4/13

Foto: Dmitry Pogorelov & friends

I den tänkta strategin skulle Saab ha lanserat den stora suven 9-X nästa år.

I den tänkta strategin skulle Saab ha lanserat den stora suven 9-X nästa år.

5/13

Foto: Dmitry Pogorelov & friends

Saab 9-3

Saab 9-3

6/13

Foto: Dmitry Pogorelov & friends

Saab 9-3

Saab 9-3

7/13

Foto: Dmitry Pogorelov & friends

Saab 9-3

Saab 9-3

8/13

Foto: Dmitry Pogorelov & friends

Saab 9-3

Saab 9-3

9/13

Foto: Dmitry Pogorelov & friends

Saab 9-3

Saab 9-3

10/13

Foto: Dmitry Pogorelov & friends

Saab 9-3

Saab 9-3

11/13

Foto: Dmitry Pogorelov & friends

Saab 9-3

Saab 9-3

12/13

Foto: Dmitry Pogorelov & friends

Saab 9-3

Saab 9-3

13/13

Foto: Dmitry Pogorelov & friends

Så här kunde Saab ha sett ut.

Om företaget inte gått i konkurs.

En liten grupp studenter, med bas i Frankrike (på Institut Supérieur de Design Valenciennes), hoppade mot slutet av Saabs levnad - konkursen skedde 2011 – på det frivilliga uppdraget att forma företagets framtid – helt utan några officiella kopplingar till Saab.

Här är deras vision för hur det svenska märket skulle ha kunnat växa sig starkare i flera olika segment - om inte konkursen blivit ett faktum.

Studenternas idé, som presenterades under 2014, var att Saab skulle lansera en uppföljare till modellen 9-3 med tydliga halvkombiformer (Combi Coupé) à la 900.

Deras illustrationer visar ett tydligt släktskap med den 9-3-efterträdare som Saabs designchef under Victor Muller-tiden, Jason Castriota, ritade – men med klart snyggare linjer, skriver Teknikens Värld.

Kompaktmodellen 9-1

Visionen var att släppa modellen under 2015, inklusive en cabrioletversion, för att vända Saab-skutan åt rätt håll och vara redo för nya tag – först kompaktsegmentet under 2016 och därefter suvsegmentet under 2017.

Dock formade sig framtiden aldrig så som studenterna visualiserade sig den. I bildgalleriet finns illustrationer som visar upp nya 9-3:an, kompaktmodellen 9-1 samt suven 9-X.

Biltillverkaren Saab finns, som sagt, inte längre och frågan är om det någonsin kommer en nytillverkad bil med Saab-emblem.

Företaget Nevs, som köpte vad som fanns kvar av den anrika svenska biltillverkaren, har gett upp hoppet om att använda varumärket Saab på sina framtida produkter.

 

TESTA DIG SJÄLV: Vad kan du om Saab historia och modeller?