Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 17 sep 2012 06:00

Vinn VIP-pass till STCC-finalen!

COACHAR. Duktiga racingtalangen Mikaela Åhlin försöker hjälpa Jan-Erik Berggren inför Solvalla-tävlingen.

COACHAR. Duktiga racingtalangen Mikaela Åhlin försöker hjälpa Jan-Erik Berggren inför Solvalla-tävlingen.

Foto: Cornelia Nordström

Racerstjärnan Mikaela Åhlin, 19, är van vid tuffa utmaningar.

Därför är hon en perfekt coach och rådgivare när ALLT OM BILARS redaktör Jan-Erik Berggren debuterar som tävlingsförare i Renault Clio Cup Jr på Solvalla.

– Ett bra tips är att studera banan ordentligt före tävlingen och att inte köra för snabbt på de första träningarna, säger Mikaela.

STCC-finalen på Solvalla nästa helg blir en folk- och hästkraftsfest. Över 10 000 biljetter är sålda till årets stora motorsportevenemang i Stockholm.

ALLT OM BILARS redaktör fick redan i somras erbjudande om att vara med och tävla.

– Klart att man tar en sån här chans. Det ska bli jätteroligt, men det är lite nervöst, säger Jan-Erik Berggren.

Mikaela Åhlin coachar

För att lugna nerverna på redaktör Berggren har Mikaela Åhlin lovat att ställa upp som coach och rådgivare. Mikaela är ett av våra stora framtidslöften inom banracing och hon tävlar i två klasser - en tuffa Scirocco R Cup ute i Europa och svåra Porsche Carrera Cup i Sverige.

– Jag fick chansen att kvala in till Scirocco-cupen och jag var tvåa bland elva andra tjejer. Min plan var att tävla i Clio Cup i Sverige men så blev det Scirocco i stället. Vi kör tillsammans med DTM-serien på banorna i Europa, berättar Mikaela.

Via sin egen coach och mentor, Tina Thörner, fick Mikaela chansen att också tävla i Porsche Carrera Cup i Sverige,

– Båda klasserna är riktigt roliga att köra. Porsche är svår att köra på sitt sätt och det har varit väldigt lärorikt att tävla ute i Europa.

Hur har det gått?

– Sådär. Tidsmässigt har jag varit väldigt bra med och haft varvtider som matchar de bästa. Men jag har gjort många nybörjarmisstag också. En del onödiga saker som har kostat, så resultatmässigt känns det sisådär.

Det är nybörjarfelen som Mikaela ska lära redaktör Berggren att undvika på Solvalla. Det och att komma väl förberedd.

– Jag brukar försöka att studera banan ordentligt före en tävling. Hittar jag film från någon som kört banan så studerar jag den tillsammans med banskissen. Det första jag gör när jag kommer till en ny bana är att promenera runt och skaffa mig en känsla för spårval och inbromsningar, berättar Mikaela.

Nu är Solvalla en helt ny bana så det kan bli svårt att se var idealspåret är.

– Ja, det stämmer. Då blir det extra viktigt att studera skissen och gå banan.

Och första träningen, hur ska Berggren göra då?

– Vissa brukar köra ett varv för att värma däcken och sen satsa för fullt. Men jag har börjat göra på ett annat sätt. Jag värmer däcken och kör sedan fyra, fem varv i ett ganska lugnt tempo. Då lär jag mig banan bra innan jag satsar på att köra snabbt. Det har fungerat för mig.

Och i racet, några tips?

– Solvalla är en nybyggd anläggning där det kommer att vara ganska så trångt, det finns inte så stora avåkningszoner. Så ett tips är att hålla sig borta från räcken och sånt. Klarar han det kommer det att gå bra.

Mikaela finns på plats på Solvalla under tävlingshelgen och ska varva sitt eget tävlande i Porsche-klassen med att ge Berggren råd inför debuten i Renault Clio Cup.

– Med Mikaelas råd hoppas jag att det ska gå bra, det där med att börja försiktigt på träningen tror jag passar mig. Sen får vi väl se om jag kan öka tempot lite. Jag hoppas i alla fall på publikens stöd, säger Jan-Erik Berggren.