Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 25 jul 2005 14:47

Uppdaterad 25 jul 2005 14:51

Vill du importera bil från Italien?

Motors expert Filip Arwidson ger bästa tipsen

Vilka bilar lönar sig att importera?

Stora bilar, lyxbilar samt Volvo och Saab och äldre begagnade bilar. Småbilar och dieselbilar lönar sig inte, de är attraktivare i Sydeuropa än i Sverige. Vi hittade till exempel en Saab 9-5 Aero från 2000 som rullat 10 000 mil för 80 000 kronor! Äldre motorstarka lyxbilar är också mycket billiga liksom lyxiga versioner av hemmamärket Alfa Romeo.

Varför är bilarna billigare?

Italien är ett småbilsland av tradition, och stora bilar med större motorer hade fram till 2001 en speciell lyxskatt (gällde bilar med över två liters cylindervolym). Prestigemärken som BMW och Mercedes är också mycket dyra att försäkra i Italien.

Hur är skicket?

De italienska bilägarna anses inte vara lika pedantiska som de svenska eller tyska. Det är inte sällan som serviceböcker och reparationsfakturor saknas. Det beror på att det inte anses lika viktigt som här hemma för bilens värde. Det är också vanligt med smårepor, småbucklor och dörruppslag på bilen. Men på äldre bilar är skicket bättre, eftersom bilarna inte rostar på samma sätt som i Sverige, eller Tyskland för den delen. Garanterat fritt från vägsalt!

Skiljer sig utrustningen?

Stora bilar är i regel mer lyxutrustade än de svenska, men på till exempel Saab saknas strålkastarrengörare och eluppvärmda framstolar. Bor du i Norra Sverige ska du också ha i åtanke att bilens värmepaket och batterikapacitet kan vara mindre än för en bil specificerad för den skandinaviska marknaden. På grund av den lyxskatt som fanns tidigare sålde man nästan bara tvålitersversioner fram till 2001. Volvo V70 2,0T, Alfa GTV 2,0 Turbo är exempel på sådana modeller, och de motorerna fanns inte att beställa i Sverige.

Hur köper man sin bil i Italien?

Det är inga svårigheter att få den italienska bilen godkänd i Sverige, eftersom Italien är medlem i EU. Men två saker skiljer sig jämfört med att importera bilen från Tyskland. Det går inte att teckna en exportregistrering på samma sätt som i Tyskland. Därför får man frakta hem bilen oregistrerad via ett transportföretag. Eller så hjälper den italienska exporthandlaren dig mot en avgift att köra hem bilen med de italienska skyltarna på. Väl hemma sänder man tillbaka skyltarna när bilen är registrerad i Sverige. En del bilprovningsstationer har också haft svårt att acceptera att bilen kommit med en vidimerad kopia av det italienska registreringsbeviset. För att vara på den säkra sidan, se till att få registreringsbeviset i original. Den italienska handlaren vill sedan ha ett intyg på att den svenska bilprovningen tagit emot och arkiverat det italienska registreringsbeviset. I Sverige tillkommer registreringsbesiktning och skylt- och skrotningsavgiften.