Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 21 aug 2015 10:07

Vi testar Nissans elbil för storfamiljen: Evalia

Evalia – Nissans elbil för den stora familjen.

Evalia – Nissans elbil för den stora familjen.

1/4

Foto: David Jakobsson

Gott om lastutrymme och praktisk skjutdörr.

Gott om lastutrymme och praktisk skjutdörr.

2/4

Foto: David Jakobsson

Inredningen är tråkig med låg kvalitetskänsla.

Inredningen är tråkig med låg kvalitetskänsla.

3/4

Foto: David Jakobsson

Evalia bjuder på sju sittplatser.

Evalia bjuder på sju sittplatser.

4/4

Foto: David Jakobsson

En stor och rymlig bil med sju sittplatser och massor av utrymme för bagage.

Dessutom ren eldrift och låga energikostnader.

Kan det vara nya Nissan Evalia som äntligen får svenska barnfamiljerna att våga välja bort förbränningsmotorerna?

Svaret är nej. Inte en chans. Och jag ska berätta varför.

I teorin låter det som om Nissan skulle ha lyckats bygga en riktig drömbil för alla som behöver stora utrymmen och sju sittplatser men som för den sakens skull vill hålla utsläppen låga.

Med en drivlina hämtad från succébilen Nissan Leaf är Evalia 100 procent eldriven och faktiskt rätt trevlig att köra. De 107 hästkrafterna och vridmomentet på 254 Nm räcker gott för att få fart på bilen och den högbyggda bilen har tack vare en låg tyngdpunkt betydligt bättre vägegenskaper än vad den ser ut att ha.

Räckvidden som uppges till 170 kilometer per laddning lär också vara fullt tillräcklig i de flesta familjers vardag.

LÄS MER: Här är eldrivna Audi-suven som ska konkurrera med Tesla

Alldeles för dyr bil

Teori är dock en sak – verkligheten kan vara en annan. Nissan Evalia må vara funktionell och praktisk – men den kostar som de flesta andra elbilarna alldeles för mycket pengar.

Det finns en version med lägre utrustningsnivå som kallas e-NV200 Combi.

Den kostar i femsitsigt utförande från 334 938 kronor. Den sjusitsiga varianten med lite högre utrustningsnivå som heter Nissan e-NV200 Evalia börjar på 350 938 kronor – och för pengarna får man trots att detta ska vara den lite flådigare varianten en trist inredning med låg kvalitetskänsla.

Visserligen kan man som köpare hoppas på en supermiljöbilspremie som mildrar det hela en aning, men jämför man med en lika dyr bil med förbränningsmotor känns livet i en Nissan Evalia ändå rätt påvert. Tittar man till exempel på den ombonade och superbekväma Renault Espace, som kostar från 314 900 kronor, blir steget stort att välja elbilen.

Säkerheten är ett stort handikapp

Ännu allvarligaste är säkerheten, Nissan Evalia lyckades nämligen bara skrapa ihop tre ynka stjärnor i Euro Ncaps tester.

Det kanske inte spelar så stor i alla världens hörn och det finns flera elbilar som håller samma låga nivå, men i ett Sverige där Volvo satt nivån för säkerhetstänkandet hos många bilister är det ett handikapp för den som vill hitta nya kunder.

För vilken bilköpare som är vid sinnens fulla bruk bryr sig mer om miljön än att ungarna sitter säkert?