Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 14 okt 2014 11:30

Vi testar helt nya Opel Corsa – så bra är den

Nya Opel Corsa

Nya Opel Corsa

1/4

Nya Opel Corsa

Nya Opel Corsa

2/4

Nya Opel Corsa

Nya Opel Corsa

3/4

Nya Opel Corsa

Nya Opel Corsa

4/4

TANNIS. Enkla är det nya svåra.

Opel försöker sig på en comeback i bilvärlden med två enkla modeller som ska locka tillbaka köparna.

Först ut är nya Corsa som vi fick testköra under Årets Bil-veckan i Danmark.

När Opels succémodell Kadett växte sig allt större kände Opel att det fanns utrymme för en ny småbil. Modellen Corsa föddes 1982 och har byggts i fyra olika generationer. Efter drygt 12,4 miljoner sålda bilar kommer nu den femte generationen.

Bilen byggs i Opels fabriker i Zaragoza och Eisenach, både tredörrars- och femdörrars-versionen.

Corsa delar därmed fabrik med sitt nya lillasyskon Adam.

Det här är en helt ny Corsa som Opel byggt med målsättningen att skapa en enkel och bra bil. I sitt pr-material berättar Opel att de riktar sin marknadsföring till unga familjer, singlar, förare som är unga i hjärtat och unga mammor.

Eh - jaha.

Jag vet inte om pr- och marknadsavdelningarna alltid har så rätt i sina analyser. Men det är tydligt att Opel vill locka till sig yngre köpare.

Enkelt på gränsen till mesigt

Ser vi till designen så är nya Corse rätt anonym. På utsidan är det slätstruket även om jag personligen är glad att Opel lämnat de bulliga och överarbetade linjerna. Enkelhet är bra men här är det på gränsen till mesigt.

Framifrån ser bilen mest ledsen ut och jag saknar mycket av den fräckhet som Opel vågade visa i lilla Adam.

På insidan är det modernare med en stor 7-tums pekskräm i färg. Med Opel IntelliLink ska skärmen också kunna anpassas till vår nya uppkopplade vardag. Tack vare skärmen har Opel kunnat plocka bort en hel del knappar och förenklat även insidan.

 

BETYGET: Så bra är Opel Corsa punkt för punkt

Många bra finesser

Opel kan också visa upp en rad intressanta finesser och system som vi annars bara hittar i betydligt dyrare bilar.

* Opel Eye - en kamera i fronten som bland annat läser trafikskyltar.

* Filvarningssystem. Avbländning och varning vid eventuell kollision.

* Backkamera.

* Parkeringsassistans och döda-vinkelvarnare.

* Backstartshjälp.

* Ett slags stadsläge på styrningen som gör bilen mera lättstyrd i låga farter.

* Uppvärmd ratt.

* Panoramasoltak.

Imponerande fin att köra

Jag imponeras av hur Corsa sköter sig på landsvägen. Vi kör på lite större riksvägar men också på riktigt smala vägar med dålig asfalt. Opel har sänkt tyngdpunkten och byggt en styvare ram. Opel har också förbättrat styrningen - vilket verkligen märks.

Tillsammans med en klart bättre ljudisolering är Opel Corsa betydligt mer lik en mellanklassbil än sina småbilskonkurrenter. Många tillverkare har problem med lönsamheten på sina småbilar och det märks att det sparas lite här och där. Men Opel har insett att de inte kan spara sig ur krisen.

Bra liten motor

Vi testkör tredörrarsbilen i Tannis med en trecylindrig enlitersmotor med turbo. Motorn går överraskande bra även i högre farter. I Sverige blir troligen ändå femdörrarsbilen den som säljer allra mest.

Opel har verkligen tänkt till med nya Corsa. Bilen är ett försök att hitta tillbaka till rötterna med den enkla men smarta småbilen som passar många.

Klicka på länken nedan för att läsa betyget i 10 punkter:

BETYGET: Så bra är Opel Corsa punkt för punkt