Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 9 jun 2015 15:53

Vi provkör nya Toyota Avensis – prisvärd kombi

1/3

Foto: Toyota

2/3

Foto: Toyota

3/3

Foto: Toyota

VERBIER. Enklare.

Med det enkla ordet går det att sammanfatt Toyotas nya Avensis.

Jo, den är faktiskt väldigt ny, även om många påstår att det här är en lättare uppdatering.

En ny bil eller inte - ja, ibland är skillnaden hårfin. Den vanliga produktcykeln är att bilar förnyas var sjätte, var sjunde år och däremellan kommer en eller två ansiktslyftningar. Toyotas projektledare på plats i Verbier rynkade på näsan åt våra frågor om det här verkligen är en ny bil.

Efter tre år och en investeringsbudget på 1,5 miljard kronor så är det lätt att förstå att det i deras ögon verkligen är en ny bil.

Bottenplattan och dörrarna är kvar från den gamla modellen - storsäljaren som varit Toyotas flaggskepp i Europa.

BETYG+BILDER: Nya Toyota Avensis

Dieselmotorer från BMW

Nytt är motorerna - dieslarna har Toyota bytt till sig hos BMW - inredningen, front och bakparti och bakdörrar. Bensinmotorerna har uppdaterats och CVT-lådan förbättrats. Fjädringskomponenterna är nya och styrningen har programmerats om. Nya Avensis är om inte en helt ny bil så i alla fall en väldigt rejäl och genomgripande ansikslyftning.

Det här tycker Toyota att Avensis bidrar med:

* Bygger varumärke på en viktig marknad - Europa.

* Lockar in nya kunder.

* Skapar lojalitet och säljer fler bilar eftersom en Avensisägare ofta också har en Auris eller en Yaris på garageuppfarten.

Att bilen är viktig för Europa bevisas också av att hela projektet från tanke till tillverkning skötts från Toyotas Europakontor. Bilen ska också byggas i Europa - i Burnaston och där parallellt med nya/ansiktslyfta Auris.

Skippar finesser i nya bilen

Men det finns gamla arv som Toyota bär med sig från den utgående modellen. Till exempel var det få som köpte adaptiv farthållare när det var tillval i förra modellen och därför valde Toyota att spara in på den finessen.

Samma sak med automatlåda till de två dieselmotoralternativen. Få köpte automatlåda till dieslarna tidigare och därför finns inte det alternativet i dag.

För Sverige är det inget bra beslut - här vill köparna ha diesel och automat.

Lite extra förvånande blir det när Toyota också berättar att företagskunder är de viktiga kunderna för Avensis - och det är precis de kunderna som vill ha automatväxellåda.

BETYG+BILDER: Nya Toyota Avensis

Vill locka två typer av kunder

Med Avensis har Toyota främst försökt att locka till sig två typer av kunder:

1) Privatpersoner som vill ha en komfortabel och stor kombi och som inte behöver fyrhjulsdrift. Här har Toyota redan i dag en stor kundkrets och i Sverige har importören räknat ut att det finns drygt 22 000 Avensis rullande som är lite till åren.

2) Chefer som sitter och bestämmer över tjänstebilsalternativ. Med ett förmånligt pris ska Avensis bli ett val för de som inte gör ett aktivt val utan där det finns någon som ger några alternativ. Här har Toyota också insett att tjänstebilsförarna som gör köpet på egen hand tenderar att vilja ha större och starkare motorer än vad Toyota erbjuder till Avensis.

För att blidka typ 2 har Toyota kastat i autobroms där bilen bromsas ner med 30 km/tim i farter från 80-10 km/tim. Systemet arbetar med kameror och en laser som sitter i vindrutan. Avensis har också automatisk avbländning, skyltläsning och filvarnare. De här fyra finesserna ska ge Toyota Avensis fem stjärnor hos EuroNCAP när bilen krocktestas. Toyota har gjorts vad som krävs för att få sina fem stjärnor - men inget mer.

Enkel och prisvärd

Det kan tyckas lite snålt att inte satsa fullt ut på säkerheten - även om jag gillar att systemen sitter som standard - men Toyota har en strategi där man skyndar långsamt men effektivt med sina tekniska innovationer. Vi får i närtid inte se Avensis som varken hybrid eller laddhybrid. Allt det där kommer eventuellt i nästa generation.

Jag tycker att nya Toyota Avensis blivit lite mindre konstig jämfört med den förra modellen. Interiörer är stilrenare, knapparna sitter där de ska och rätt tillsammans och hela bilen är avskalad de häftigaste innovationerna.

Enkel helt enkelt.

Och billig. Från 224 000 kronor får du en av storkombigängets allra mest prisvärda bilar.

BETYG+BILDER: Nya Toyota Avensis