Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 4 sep 2015 12:59

Vi kör: Volvo S60 Cross Country

Volvo S60 Cross Country sticker ut från mängden med sin design.

Volvo S60 Cross Country sticker ut från mängden med sin design.

1/2

Foto: David Jakobsson

På papperet är det ingen större skillnad mot vanliga S60 – men på vägen märks olikheterna.

På papperet är det ingen större skillnad mot vanliga S60 – men på vägen märks olikheterna.

2/2

Foto: David Jakobsson

Att kombin V60 skulle komma i Cross Country-utförande var nästan en självklarhet.

Men att sedanen S60 skulle få samma behandling med höjd markfrigång och nya skärmbreddare kom nog som en överraskning för många.

Vi har kört den nya terräng-sedanen. Och det visar sig att Volvo S60 Cross Country inte bara är en rolig lek med designen.

Det finns många kombibilar som uppdateras med terrängkläder för att tilltala de lite mer äventyrslystna kunderna. Men sedanerna har länge hållits utanför den här trenden. Med S60 Cross Country har Volvo siktats in sig på ett helt eget litet hörn av bilmarknaden.

– Vi har hittat en tom nisch på marknaden. S60 Cross Country kommer att tilltala människor som både letar efter en spännande och kapabel sedan och som vill ha fördelarna från en crossover, säger Alain Visser, Senior Vice President försäljning, marknad och kundtjänst, när planerna på S60 Cross Country presenterades.

Volvo S60 Cross Country är dock inte den första sedanen i historien som anpassats för körning på lite tuffare underlag, idén är faktiskt rätt gammal.

Ett känt exempel är AMC Eagle som 1980 kom med hög markfrigång och fyrhjulsdrift. Men just nu är Volvo ensam herre på täppan här.

BETYG 10 PUNKTER: Så bra är S60 CC

Känns skillnad när man kör

På papperet är skillnaderna mellan en vanlig S60 och en Cross Country rätt små. Spårvidden i fram har ökats något, markfrigången har lyfts 65 millimeter och utseendet har piffats till med skärmbreddare och hasplåtar.

Skillnaderna märks dock när man väl kör bilen.

S60 Cross Country är precis som sin kombikusin V60 Cross Country en skönare bil att åka i än de vanliga standardbilarna. Fjädringen är en aning bättre tack vare den längre fjädringsvägen och tack vare högre däcksprofil har ljudkomforten också blivit en smula bättre. S60 Cross Country går fint på motorvägen och flyter fram mjukt på sämre underlag.

BETYG 10 PUNKTER: Så bra är S60 CC

Ännu bättre stolar

S60 Cross Country har precis som V60 bra framstolar – som nu är ännu bättre tack vare elektriskt justerbart svankstöd. Den höga markfrigången ger naturligtvis en bra framkomlighet – men gör det också lättare att kliva i och ur bilen.

S60 Cross Country går nu att beställa med två olika D4-dieslar på 190 hästar i Sverige.

Det handlar om den nya fyrcylindriga motorn och den gamla femcylindriga som man är hänvisad till om man till ha sin S60 Cross Country fyrhjulsdriven.

BETYG 10 PUNKTER: Så bra är S60 CC