Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Vi kör uppdaterade Outlander PHEV

Uppdaterade Mitsubishi Outlander PHEV
Foto: David Jakobsson
Uppdaterade Mitsubishi Outlander PHEV
Foto: David Jakobsson
Uppdaterade Mitsubishi Outlander PHEV
Foto: David Jakobsson
Uppdaterade Mitsubishi Outlander PHEV
Foto: David Jakobsson
Uppdaterade Mitsubishi Outlander PHEV
Foto: David Jakobsson
Här är förra versionen som nu blir ersatt.
Foto: Mitsubishi

BARCELONA. Mitsubishi fick ett friläge när de plötsligt kunde locka svenska tjänstebilskunder med en rymlig och komfortabel plug-in hybrid.

Och den japanska biltillverkaren satte verkligen bollen mitt i krysset.

Nu kontrar dock konkurrenterna och Mitsubishi har tvingats skicka sin Outlander PHEV på träningsläger.

Vi har kört den nya bilen – och nu är den redo för nästa halvlek.

Det blev mycket snack om Mitsubishi Outlander PHEV när ryktet om att den var på väg började cirkulera.

En stor komfortabel fyrhjulsdriven crossover som kan laddas med el och i teorin köras 52 kilometer utan förbränningsmotor – vem vill inte ha en sådan?

När bilen väl började säljas, det var i slutet av 2013, var suget efter modellen stort och trots en fet prislapp gick försäljningen lysande.

Sedan lanseringen har drygt 3 400 bilar registrerats och Mitsubishi säger sig ha en orderstock på ytterligare 400 fordon.

BETYGET I 10 PUNKTER: Så bra är nya Outlander PHEV

Snart tuffare läge

Men, nu blir det snart tuffare för Mitsubishi. Det finns sedan tidigare ett antal intressanta konkurrenter, som till exempel Volvo V60 D6 och Toyota Prius Plug-in.

Men när Volkswagen Passat GTE nu kommer – med över 1 000 beställningar i Sverige redan innan premiären – får Outlander PHEV kämpa på allvar och tvingas ta sig upp till nästa nivå för att få behålla sin position på den europeiska marknaden.

Och biltillverkaren verkar ha uppfattat allvaret och vad som krävs för att hålla sig kvar på toppen.

Outlander PHEV var redan från början en bra bil, inget snack om den saken.

ALLT OM BILAR har långtestat modellen många tusen mil och har imponerats bland annat av komforten och av de fina utrymmena.

Ny trevligare design

Men, när det nu är dags för en så kallad facelift mitt i modellens livscykel.

Outlander PHEV har fått kritik för designen.

Inte så att bilen varit direkt ful, men Mitsubishi har fått feedback som säger att den ser anonym och tråkig ut.

Det har man nu försökt att åtgärda med en ny poppigare front – den första modellen i produktion med det nya designspråket som man kallar ”Dynamic Shield”. Även aktern har gjorts om, här har målet varit att ge bilen en bredare och mer modern framtoning. Och det blev rätt lyckat, kan man tycka.

Mitsubishi har också fokuserat på att höja komforten i Outlander och här har man identifierat en lång rad punkter där förbättringar kunde göras. Bland annat har hjulupphängningen fått en översyn, chassit har styvats upp, bilen har fått nya däck och fälgar, glasrutorna har bytts ut, man har använt mer ljudisolerande material på olika strategiska platser i bilen – och man har stoppat i nya bekvämare stolar. Resultatet är en tystare bil som är skönare att åka i.


BETYGET I 10 PUNKTER: Så bra är nya Outlander PHEV

Har höjt kvalitetskänslan

I och med uppdateringen har Mitsubishi också passat på att höja kvalitetskänslan inuti bilen en aning. Återigen efter feedback från kräsna europeiska kunder och livsviktigt om man ska kunna mäta sig med konkurrenten Volkswagen Passat GTE. Outlander PHEV får nu bland annat en skinnklädsel av högre kvalitet, en ny eluppvärmd ratt, LED-innerbelysning, en 360-graders backkamera och en del uppdaterade smådetaljer.

Uppdateringarna har gjort en redan bra bil bättre. Men motståndet blir nu som sagt också tuffare. Mitsubishi Outlander PHEV har dock ett ess i rockärmen som gör att den kommer att fortsätta vara ett bra val för många hybridkunder i Sverige.

Nämligen kombinationen av bra utrymmen och fyrhjulsdrift. Det är den ensam om.


BETYGET I 10 PUNKTER: Så bra är nya Outlander PHEV

Mitsubishi Outlander PHEV

Pris: Från 409 900 kronor.

Garantier: 5 år nybil, 3 år vagnskada, 12 år genomrostning, 8 år/16 000 mil batteri.

Motor: Fyrcylindrig bensin, två elmotorer.

Cylindervolym: 1 998 cc.

Effekt: 203 hk.

Vridmoment: 385 Nm.

Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift, automat.

0-100 km/h: 11,0 sekunder.

Toppfart: 170 km/h.

Förbrukning: 1,8 liter per tio mils blandad körning.

CO2: 42 gram/km.

LängdxBreddxHöjd: 4 695 x 1 800 x 1 710 mm.

Tjänstevikt: 1 885 kg (preliminär siffra).

PRENUMERERA PÅ ALLT OM BILAR

Här hittar du aktuella erbjudanden!

Annons: