Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 29 jun 2015 11:30

Vi kör Subarus nya kombi – en rolig bil!

Nya Subaru Levorg

Nya Subaru Levorg

1/5

Foto: David Jakobsson

Nya Subaru Levorg

Nya Subaru Levorg

2/5

Foto: David Jakobsson

Nya Subaru Levorg

Nya Subaru Levorg

3/5

Foto: David Jakobsson

Nya Subaru Levorg

Nya Subaru Levorg

4/5

Foto: David Jakobsson

Nya Subaru Levorg

Nya Subaru Levorg

5/5

Foto: David Jakobsson

Egentligen skulle vi aldrig ha fått se den här bilen i Europa.

Men efter en hel del tjat från vår kontinent har storcheferna i Japan till slut gett med sig och snart lanseras den även här.

Och tur är väl det.

När ALLT OM BILAR – som första svenska tidning – får möjlighet att provköra Europaversionen av nya kombin Subaru Levorg visar det sig att detta är en riktigt trevlig bil.

På papperet är Subaru Levorg en rätt märklig bil.

När den japanska biltillverkaren skulle ersätta utgående Legacy tog man helt enkelt fronten och det mesta av chassit från den två år gamla sedanen WRX STi. Sen stoppade man i en ny motor och byggde till en ny kombiakter, en bakdel som är på flera sätt liknar gamla Legacy.

I verkligheten blev det dock inte konstigt alls. Designteamet har lyckats skapa en harmonisk helhet, med linjer som upplevs både som logiska och läckra.

 

LÄS BETYGET: 10 punkter – så bra är nya Levorg

Tydligt släktskap med busbilen

Fyrhjulsdrivna Subaru Levorg är dessutom rolig att köra. Bilen hänger med bra i svängarna och när vi får tillfälle att pressa den lite blir släktskapet till busbilen WRX STi tydligt.

Naturligtvis är Levorg inte lika extrem och styrningen upplevs som annorlunda eftersom Levorg fått en elektrisk servostyrning som anpassats mer för komfort än den hydrauliska och mer direkta styrning som sitter i WRX STi.

Den nya boxermotor som sitter i Levorg – det kommer bara ett motoralternativ hit – passar modellen perfekt.

Den fyrcylindriga turbomotorn på 170 hästar räcker för att ge bilen hyfsade prestanda och håller samtidigt förbrukningen på godkända nivåer. Levorg kommer endast att säljas med automatlådan Lineartronic i Europa. Den är trevlig när man kör mjukare och bidrar till bra komfort, men när man vill leka rallyförare skulle en manuell vara att föredra.

Bra lastutrymme och säkerhet

Subaru Levorg är begåvad med ett bra lastutrymme som klarar 522 liter med baksätet uppfällt, det är en viktig förutsättning för att lyckas i Sverige.

Det är dessutom lättlastat här tack vare en låg lasttröskel och en ordentlig baklucka.

Subaru har valt en hög utrustningsnivå för Levorg.

Och även när det gäller säkerheten siktar man lite högre än med gamla Legacy. Det betyder bland annat att systemet EyeSight, som vi tidigare testat i Subaru Outback, också kommer till Levorg.

Det innebär bland annat adaptiv farthållare, filassistent och att bilen kan detektera och bromsa för hinder som dyker upp framför bilen. De första bilarna som levereras under hösten kommer inte att få det här säkerhetssystemet, men det arbetas i detta nu med att integrera tekniken i modellen och det kommer att dyka upp i bilar som tillverkas i slutet av året.

 

LÄS BETYGET: 10 punkter – så bra är nya Levorg