Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 4 apr 2016 14:59

Vi kör snabbaste Volvon någonsin – nya V60 Polestar

Volvo V60 Polestar

Volvo V60 Polestar

1/6

Foto: David Jakobsson

Volvo V60 Polestar

Volvo V60 Polestar

2/6

Foto: David Jakobsson

Volvo V60 Polestar

Volvo V60 Polestar

3/6

Foto: David Jakobsson

Volvo V60 Polestar

Volvo V60 Polestar

4/6

Foto: David Jakobsson

Volvo V60 Polestar

Volvo V60 Polestar

5/6

Foto: David Jakobsson

Volvo V60 Polestar

Volvo V60 Polestar

6/6

Foto: David Jakobsson

LE CASTELLET. Den nya bilen från Polestar har fått en betydligt mindre motor än sin föregångare.

Men den har blivit både starkare och snabbare.

Dessutom en aning bättre.

ALLT OM BILAR har redan hunnit provköra Volvo S60/V60 Polestar – den hittills snabbaste serietillverkare Volvobilen.

Downsizing. Det är ett av de mest använda uttrycken i bilvärlden just nu. Det handlar om att allt fler biltillverkare bygger mindre motorer för att klara nya och tuffare utsläppsmål.

Grundregeln är att färre cylindrar ger mindre friktion och därmed lägre bränsleförbrukning. För att kompensera för effekttappet som kommer med mindre cylindervolymer jobbar man allt mer intensivt med turbotekniken och kombinerar allt oftare förbränningsmotorer med eldrift.

Volvo bestämde sig tidigt för att skrota sina fem- och sexcylindriga maskiner för att satsa på en helt ny motorfamilj bestående av fyrcylindriga tvålitersmotorer, motorer som vi nu ser i tillverkarens alla modeller – inklusive den stora suven XC90 och i kommande S90 och V90.

Snart tar man ännu ett kliv och introducerar en trecylindrig motor på 1,5 liter som kommer att finnas tillgänglig för mindre modeller framöver.

Nu skrotar också Polestar sexan

Men hos prestandabilen S60/V60 Polestar har den gamla sexcylindriga T6-maskinen fått hänga kvar länge. Faktum är att när motorfabriken skulle sluta tillverka sexorna fick de först bygga 750 extra motorer som placerades i ett lager någonstans för att sen kunna stoppas ner i de planerade Polestarbilarna.

Det här lagret av sexcylindriga motorer har dock tagit slut och när det nu är dags för en uppdatering av V60/S60 Polestar hakar även de här prestandabilarna på downsizing-tåget.

Motorn i nya bilen är i grunden Volvos fyrcylindriga T6:a. Det betyder att den har en kompressor som ser till att det finns kraft i det lägre varvregistret. Sen finns här en turbo som tar över när det ska bli roligt på allvar.

Original har T6 306 hästar och 400 Newtonmeter, men Polestar har stoppat i en fetare turbo, nya vevstakar, nya kamaxlar, större insug och en uppgraderad bränslepump. Tack vare det kan man klämma ut 367 hästkrafter och 470 Newtonmeter ur tvålitersmaskinen. Det gör den till den starkaste förbränningsmotorn i en Volvomodell hittills. (Mest totaleffekt har XC90 T8, som har den vanliga T6-motorn som kombineras med en elmotor på bakaxeln).

BILDER+BETYG: Så bra är V60 Polestar i 10 kategorier

Inte lika elakt ljud – men bättre motor

Visst saknar man det härligt elaka ljudet i den gamla sexcylindriga motorn, men den maskinen som monterats i den V60 jag sitter i är bättre och bidrar till att göra bilen riktigt rolig att köra. Kraften finns hela tiden tillgänglig och det går undan när jag provkör. 0–100 km/h klaras på 4,7 sekunder i både S60 och V60, det är ett par tiondelar snabbare än föregångaren. Toppfarten är dock den samma: elektroniskt begränsad till 250 km/h.

Förutom att den mindre fyrcylindriga tvålitersmotorn i Polestarbilarna är starkare än den gamla sexan är den också lättare. Och det är kanske det som är den största skillnaden när nu S60/V60 Polestar uppdateras. Den nya bilen har 24 kilo lägre vikt på framaxeln – och det har gett Polestar möjlighet att göra ett redan bra chassi ännu bättre.

BILDER+BETYG: Så bra är V60 Polestar i 10 kategorier

Kompromiss för hårdkörning och vardag

Bilen styr in lättare i kurvorna och när jag provkör Volvo V60 Polestar på racerbanan Paul Ricard i södra Frankrike är det ingen konst att hålla spåren, trots att många av kurvorna här är ytterst krävande. Bromsarna från Brembo, 371-millimetersskivor i fram och 302-millimetersskivor i bak, imponerar också med bra bett och riktigt fin känsla när jag kör bilen så hårt jag kan.

Men, den här bilen är egentligen inte byggd för att köras på racerbanor, det här är en bil som är utvecklad för att användas som vilken vanlig V60 som helst. Pendla till jobbet, hämta barn på dagis eller åka på en fjällsemester. Visst upplevs bilen som en aning stötig på vägarna runt franska Le Castellet, men tack vare de ställbara stötdämparna från Öhlins har Polestar lyckats skruva till en sällsynt bra kompromiss mellan hyfsad prestanda vid hårdkörning och en acceptabel komfort.

  BILDER+BETYG: Så bra är V60 Polestar i 10 kategorier

Produktionen fördubblas

Volvo, som nu äger performance-delen av Polestar, väljer att lansera bilen i samband med att man nu går in i tävlingsserien WTCC tillsammans med racingteamet Polestar Cyan Racing. I och med att man nu satsar på internationell racing utökar man också antalet marknader för Polestarbilarna. Antalet byggda bilar fördubblas också från den tidigare versionen av bilen.

1 500 exemplar kommer nu totalt att byggas av S60 och V60 Polestar, 80 av dem – 40 stycken S60 och 40 stycken V60 – är tänka för Sverige. Bilarna säljs bara fullutrustade och har så klart fått en hemsk prislapp: S60 Polestar kostar 640 000 kronor och V60 Polestar kostar 650 000.

Det är riktigt mycket pengar. Men det är också en speciell bil.

BILDER+BETYG: Så bra är V60 Polestar i 10 kategorier

Sugen på en V60 Polestar? Se hur mycket du kan få för din gamla bil här!