Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 5 jun 2015 13:16

Vi kör sista versionen av Volvo V70

Volvo V70 Classic

Volvo V70 Classic

1/4

Foto: David Jakobsson

Volvo V70 Classic

Volvo V70 Classic

2/4

Foto: David Jakobsson

Volvo V70 Classic

Volvo V70 Classic

3/4

Foto: David Jakobsson

Volvo V70 Classic

Volvo V70 Classic

4/4

Foto: David Jakobsson

Volvo V70 har länge varit Sveriges mest älskade bilmodell.

Generationerna har avlöst varandra och modellen har utvecklats undan för undan.

Och fortfarande, efter nästan 20 år, är detta landets mest sålda bil.

Nu släpps dock Classic-versionen – och det betyder att slutet är nära.

Vi har provkört den allra sista uppdateringen av Volvo V70.

Volvo lyckades förvandla Sverige till ett kombiland långt innan någon kom på modellnamnet V70. Egentligen började det redan med Volvo Duett 1949 som med sitt stora skåp gav bilister nya möjligheter att använda sina bilar, både på fritid och i jobbet. Sen fortsatte det med kombiversioner av Amazon, 1-Serien. 2-Serien, 7-serien, 9-serien och Volvo 850, som presenterades som kombi i februari 1993.

Mellan 1996 och 1997 fick Volvo 850 en ordentlig uppdatering – och också det nya modellnamnet V70. Bokstaven V i modellnamnet står för ”Versatility”, vilket betyder mångsidighet.

Låg till grund för flera Ford-modeller

Den första generationen av V70 fick hänga med fram till millennieskiftet då den andra generationen presenterades. V70N som bilen kallades byggdes på en plattform som kallades P2 – en plattform som enligt vissa uppgifter kostade 15 miljarder kronor att utveckla. P2 låg också till grund för S80, S60 och XC90. Eftersom Volvo köptes av Ford kom plattformen också att ligga till grund för ett antal Fordmodeller

V70N lanserades med två bensindrivna turbomotorer.

Det handlade om 2,4T på 200 hk och T5 på 250 hk. Året efter kom femcylindriga sugmotorer på 140 respektive 170 hästar.

En VAG-diesel lades också till innan Volvo presenterade D5, som var märkets första egna commonrail diesel. Med sina fem cylindrar, 163 hk och 340 Nm blev den här maskinen mycket populär i V70. Ännu populärare blev V70 när fyrhjulsdrift från Haldex introducerades. Det här systemet gick att kombinera med bensinaren 2,5T (som ersatte 2,4T) och dieselmotorn D5.

BILTEST: Volvo XC90 möter Audi Q7 i 10 ronder

V70 har aldrig varit så bra som nu

2007 presenterades nästa generation av V70 på bilsalongen i Genève. Den tredje generationen kallas V70II och är i grunden samma bil som fortfarande säljs. Några uppdateringar har gjorts, till exempel gjordes en ordentlig facelift till modellår 2014 då V70 fick en lite modernare front och några nya detaljer i aktern.

Mest intressant var kanske att den nya generationens motorer nu gjorde entré i modellen. Den mest populära är fyrcylindriga dieseln D4.

Det sägs att en bilmodell är som allra bäst under sitt sista levnadsår. Alla barnsjukdomar är sen länge botade och allt har utvecklats och trimmats in till perfektion.

Och när det gäller Volvo V70 stämmer det här. Bilen har aldrig varit så bra som nu, när den snart ska ersättas och tas ur produktion. Dessutom har den aldrig varit så prisvärd, med Classic-modellen kommer mycket utrustning till rätt attraktiva priser.

Inga överraskningar

Att köra den sista årsmodellen av Volvo V70 bjuder naturligtvis inte på några överraskningar. Det här är fortfarande den stora, trygga och lugna uppenbarelse som vi är vana vid. Bilen upplevs som rätt tung och är inte speciellt rolig att pressa på kurviga vägar.

Men det här har aldrig varit grejen med Volvo V70, här har man arbetat med andra värden. Ett riktigt starkt kort för V70 har alltid varit komforten. Och så är det fortfarande, även när vi jämför med betydligt dyrare och modernare konkurrenter. V70 går tyst oavsett underlag och hastighet, kanske är den bäst av alla på att trolla bort oljud från grov asfalt om man inte får för sig att sätta på däck med för låg profil.

Och bilen bjuder på fjädringskomfort väl i klass med tyska premiumkonkurrenter.

V70 var länge riktmärket när det gäller lastkapacitet. Visst, V70 Classic är fortfarande mycket lättlastad tack vare sin breda baklucka och låga lasttröskel. Men räknar man antal liter får den nu storstryk av värsta konkurrenten Volkswagen Passat.

Ja, det är till och med så att den får se sig besegrad av mindre bilar som Volkswagen Golf Sportscombi, Skoda Octavia och Seat Leon ST.

Säkerhet i världsklass

Ett annat argument för att köpa en V70 har varit säkerheten. Volvo har varit duktiga på att hamra in budskapet om att de bygger bilar med säkerhet i världsklass.

Men det handlar inte bara om ett budskap, V70 har visat sig vara en säker bil även i det verkliga livet. Och jämfört med konkurrenterna verkar den fortfarande hålla måttet och erbjuds med en hel del säkerhetsutrustning i Classic-versionerna.

Här finns till exempel adaptiv konstantfarthållare med autobroms, kollisionsvarnare med autobroms, köassistent (i kombination med automatlåda) och fotgängar- och cyklistdetektion.

BILTEST: Volvo XC90 möter Audi Q7 i 10 ronder

Nya moderna motorer

I och med att Volvo nu genomgår en stor teknisk omställning med nya plattformar som ska ligga till grund för framtida modeller har också nya motorer dykt upp från motorfabriken i Skövde.

De gamla femcylindriga maskinerna som varit ett av Volvos signum under många år ska fasas ut och ersätts med en fyrcylindrig motorfamilj som kallades VEA under utvecklingsarbetet, men som nu när de är i produktion har fått ta över den gamla miljöbilsetiketten DrivE.

Några av de här motorerna går nu att få till den sista årsmodellen av Volvo V70. Det handlar om dieslarna D3 och D4 och bensinmotorerna T4 och T5 Bi Fuel.

Vill man ha sin sista V70 fyrhjulsdriven är det dock den gamla femcylindriga D4 som gäller i kombination med Haldexsystemet. XC70 erbjuds också med den starkare D5 i kombination med fyrhjulsdrift.

Riktigt prisvärda paket

Volvo V70 och XC70 kommer i tre Classic-varianter. Det handlar om Classic Momentum, Classic Sport och Classic Summum. Redan i Momentum ingår Driver Support

paket, klimatpaket, elmanövrerad baklucka och 17 tums fälgar. För Classic Sport tillkommer sportstolar i läder, Keyless Drive, elmanövrerad förarstol och 18 tums hjul. Classic Summum får komfortstolar i läder samt 18 tums hjul.

Priserna börjar för Volvo V70 Classic Momentum från 299 000 kronor. Då får man bensinaren T4 på 190 hästkrafter. Lägger man på 40 000 kronor får man fina fyrcylindriga D4-dieseln. Prisvärt, måste man säga.

Nya Volvo V90 visas redan i år

Volvo kommer inte att sluta tillverka stora kombibilar bara för att modellnamnet V70 nu går ur tiden. En helt ny bil, som kommer heta V90, finns redan färdig någonstans i de mörka gömmorna i Torslandafabriken.

Bilen kommer att byggas på samma plattform som nya suven XC90 och vi kan förvänta oss att få se bilen någon gång under året.

Kanske blir den så bra att vi inte ens kommer att sakna gamla V70?

BILTEST: Volvo XC90 möter Audi Q7 i 10 ronder