Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 15 jun 2015 11:24

Vi kör helt nya Mitsubishi L200

1/4

Foto: David Jakobsson

Nya Mitsubishi L200

Nya Mitsubishi L200

2/4

Foto: David Jakobsson

Nya Mitsubishi L200

Nya Mitsubishi L200

3/4

Foto: David Jakobsson

Nya Mitsubishi L200

Nya Mitsubishi L200

4/4

Foto: David Jakobsson

Att sätta sig i den nya generationen av Mitsubishi L200 är nästan som att sätta sig i den gamla.

Den både låter och ser ut som den förra generationen av modellen.

Men när man väl kör nya L200 upptäcker man snabbt att tiden faktiskt har gått vidare.

Det brukar inte hända så mycket i pickupvärlden.

Det här är en avkrok av industrin där en modell får tuffa på länge innan någon kommer på att det är dags att uppdatera den.

Sen får den tuffa på lite till – och ibland tar det närmare tio år innan tillverkaren slutligen tycker att det är dags att lansera nästa generation. Saker får ta den tid de tar. Och kunderna verkar inte bry sig så mycket.

Men nu kommer plötsligt ett helt stim av nya modeller från flera olika tillverkare. Någon gång under hösten kommer nya Nissan Navara att börja säljas i Sverige och sen följer snart en ny generation av Toyota Hilux.

Nästa år väntar en pickup från italienska Fiat och en från franska Renault. Och blickar vi fram mot 2020 kommer vi få se vad som redan kallats den första ”premium-pickupen” från Mercedes.

BETYG: Så bra är nya L200 – 10 punkter

Helt ny – men är sig lik

Först ut är dock den nya upplagan av Mitsubishi L200, som är den femte i ordningen sedan modellen började tillverkas 1978. Och det är nya L200 som vi nu provkör i södra Frankrike.

Trots att varenda bit av karossen sägs vara ny är bilen förvillande lik sin föregångare.

Måtten är i princip de samma och med siluetten har det inte hänt mycket. Visst finns här detaljer som markerar att detta är en ny bil, som till exempel nya bakljus, en uppdaterad front och en ny linje i plåten som ska skapa ett intryck av att hytten och flaket är en enhet.

Men annars är här inte många nyheter för att vara en ny bil.

Även inuti bilen känner man igen sig om man upplevt den nu utgångna generationen av L200. Inredningen präglas fortfarande av funktionalitet och praktiska lösningar. Men interiören har blivit ett snäpp snyggare och materialen upplevs nu som mindre plastiga och mer påkostade.

Nya stolar bidrar till bättre komfort och det faktum att ratten nu är ställbar i två ledder bidrar också till en mer avslappnad upplevelse.

Sparat en hel del vikt

Tekniken har naturligtvis också utvecklats. Det handlar dock mer om en långsam evolution än om någon revolution.

Det här är fortfarande ett rambygge och det sitter fortfarande gamla hederliga bladfjädrar i bak. Dock har Mitsubishi lyckats skala av en del vikt, vilket är viktigt för både förbrukning, miljö och lastkapacitet (maxlast preliminärt 960 kilo) – nya L200 väger nära 150 kilo mindre än den gamla.

En del av förklaringen är att man använts sig av en hel del höghållfasthetsstål, vilket gjort att man kan använda sig av tunnare material som sparar vikt.

Den stora förklaringen till viktminskningen hittar vi dock under motorhuven.

Den nya 2,4-litersmotorn, en turbodiesel på 181 hästar och 430 Nm, är byggd i aluminium.

Och viktbesparingen känns när man kör L200: Mindre vikt på framaxeln betyder här mindre understyrning och en aning spänstigare köregenskaper. Motorn är inte bara lättare än den gamla dieseln, den är också mer lättkörd tack vare att kraften kommer tidigt i varvtalsregistret, redan vid 1 500 varv har man kraft nog att ta sig upp för de tuffaste backarna.

BETYG: Så bra är nya L200 – 10 punkter

Imponerar i terrängen

L200 är fyrhjulsdriven, det finns två olika system som hanterar drivningen. Till Sverige kommer dock bara den lite dyrare varianten av urkopplingsbar fyrhjulsdrift som kallas Super select.

Vi provkör på en elak off road-bana och nya L200 tar sig utan problem fram även i riktigt elak terräng. Rätt imponerande, faktiskt.

Att lasta bilen kan, precis som när det gäller andra höga pickuper, vara lite knöligt på grund av en hög lasttröskel. Det gäller att planera sina tunga lyft. Flaket har blivit en smula större jämfört med den förra generationen av L200. Längden på flaket är 1 520 millimeter och bredden 1 470. Höjden är 475 millimeter. Och det är inga problem med en lastpall mellan hjulhusen.

BETYG: Så bra är nya L200 – 10 punkter