Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Vi kör helt nya BMW 2-Serie Gran Tourer

BMW 2-serie Gran Tourer
Foto: David Jakobsson
BMW 2-serie Gran Tourer
Foto: David Jakobsson
BMW 2-serie Gran Tourer
Foto: David Jakobsson
BMW 2-serie Gran Tourer
Foto: David Jakobsson
BMW 2-serie Gran Tourer
Foto: David Jakobsson
BMW 2-serie Gran Tourer
Foto: David Jakobsson
BMW 2-serie Gran Tourer
Foto: David Jakobsson
1 / 7

ZADAR. När BMW går in i MPV-segmentet gör man det ordentligt.

Med nya 2-Serie Gran Tourer, som nu har Sverigepremiär, smäller man till med en av de allra bästa bilarna i klassen.

Frågan är bara hur många tilltänkta privatkunder som är villiga att betala vad den kostar?

BMW fick många att höja en aning på ögonbrynen när de presenterade sin framhjulsdrivna 2-Serie Active Tourer, en bil som vi provkörde för första gången för ungefär ett år sedan.

Tekniken som ligger till grund för modellen kommer från nya generationens Mini, det betyder bland annat att vi här hittar både framhjulsdrift och tvärmonterade motorer – något som kanske har gett en och annan BMW-entusiast lite hicka.

Nu sitter vi i nästa högbyggda familjebil från den tyska tillverkaren, den längre, högre och sjusitsiga BMW 2-Serie Gran Tourer.

BETYG 10 KATEGORIER: Så bra är 2-Serie Gran Tourer

 

Behagligt mjuk färd

Vi kör 220d xDrive på spikraka och nästan overkligt släta asfaltsvägar utanför Zadar i Kroatien. Och det är svårt att tänka sig att man kan åka så mycket bättre i en MPV i den här storleken.

Bilen är utrustad med standardfjädring, vilket betyder att den är behagligt mjuk. Ett stötigare sportchassi finns om man skulle vara lagd åt det hållet, det går också att köpa till dynamiska dämpare om man vill ha lite variation. Det kostar bara några tusenlappar extra.

Tydlig BMW-känsla

I kupén känns det tydligt att detta är en BMW. Välgjord inredning och bra stolar bidrar till att göra resan bekväm.

Den två liter stora dieselmotorn har dubbelturbo och ska ge 190 hk och 400 Nm. Det är en stark maskin som ”knattrar” mindre än tidigare versioner av motorn. I kombination med fyrhjulsdriften är en åttaväxlad automatlåda standard.

Flera andra motorer kommer efter att bilen nu lanseras, bland annat några trecylindriga snålalternativ.

BETYG 10 KATEGORIER: Så bra är 2-Serie Gran Tourer

Riktigt fina utrymmen

Utrymmena i bilen – och det är ju det här som är själva grejen med biltypen – är riktigt bra. I det skjutbara baksätet finns massor av plats för både små och stora passagerare.

Även i de två extrasätena i bak, som är standard i Sverige, går det att klämma ner rätt stora individer. Även om det kanske kan vara en smula besvärligt att få ut dem igen.

Väljer man att ha den bakre raden nedfälld finns här massor av lastutrymme, 645 liter mittenraden uppfälld och 1 905 liter om man fäller ner. Dessutom är det rätt lättlastat tack vare en stor baklucka och en relativt låg lasttröskel.

Som dragbil borde 2-Serie Gran Tourer också räcka till i de flesta sammanhang. 1 500 kilo anges för de flesta modeller. Den fyrhjulsdrivna diesel vi kör klarar 100 kilo mer, alltså 1 600 kilo.

Högt pris för de flesta

BMW är inte bara bra på att bygga bilar – de är också bra på att ta betalt. Den billigaste snikversionen av modellen 218i kostar från 254 000 kronor. Den 220d xDrive Gran Tourer som vi kör kostar från 355 000 kronor.

Det är mycket pengar för de flesta, kanske framför allt för de unga familjer som BMW siktar in sig på med modellen.

Och många som har behovet av den här typen av bil kommer nog att satsa på någon av de billigare modellerna, som till exempel Volkswagen Touran. Förmodligen kommer de flesta exemplar av 2 Serie Gran Tourer att säljas som tjänstebilar.

BETYG 10 KATEGORIER: Så bra är 2-Serie Gran Tourer

BMW 220d xDrive Gran Tourer

Pris: Från 355 000 kronor.

Garantier: 2 år nybil, 3 år vagnskada, 12 år rostskydd, 3 års fri service.

Motor: Fyrcylindrig diesel.

Cylindervolym: 1 995 cc.

Effekt: 190 hk.

Vridmoment: 400 Nm.

0–100 km/h: 7,6 sekunder.

Toppfart: 218 km/h.

Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift, automat.

Bränsleförbrukning: 4,9–5,1 liter* per tio mils blandad körning.

CO2: 128–133* gram/km.

LängdxBreddxHöjd: 4 556x1 800x1 608 mm.

Tjänstevikt: 1 640 kg.

*Beroende på utrustning.

PRENUMERERA PÅ ALLT OM BILAR

Annons: