Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Vi har testkört Volvos nya monstermotor

En kompressor matar de dubbla turboaggregaten.
Volvos fyrcylindriga motor är förstärkt och har mer kylning, högre bränsletryck och större injektorer.

GÖTEBORG. 450 hästkrafter i en fyrcylindrig motor från Volvo.

Jag har kört den.

Och jag hoppas att, om den går i produktion, Volvo behåller det mysiga ljudet vid nedväxlingar.

Volvo ville visa världen att de kunde. Och svara på alla som retat dem för att de ställt om till fyrcylindriga motorer.

Projektledaren Ragnar Burenius hämta lite information från Volvos racingsatsning och teamet Polestar.

Då gällde det information om bränsleflöden och olika typer av tryck.

- Det var så klart ett spännande projekt att ge sig in i. Vi satte upp målet 450 hästkrafter och såg till att nå det, berättar Ragnar när han sitter med i bilen under de första varven på Volvos testbana vid Torslanda-fabriken.

Långt från produktion

Motorn är långt ifrån produktion men ändå, för Volvo, ett sätt att lära sig vad det fyrcylindriga motorblocket man utvecklat är kapabelt till.

- Vi har visat att det går att bygga en motor med hög effektivitet och hög prestanda.

Grunden är det fyrcylindriga motorblocket som Volvo byggt för de nya bilarna. Motorn har förstärkt och anpassat för den högra effekten.

Bland annat mer kylning, högre bränsletryck, större injectorer. Det har handlat om att få in mer bränsle till förbränningsrummet.

Hemligheten ligger bland annat i ett dubbla turboaggregat som arbetar tillsammans med en så kallad elkomprressor. Den kompresstorn drivs med el och trycker in luft i de två turboaggregaten.

Samma karaktär som sugmotor

I projektet har Volvo arbetat nära sina underleverantörer för att hitta nya sätt att öka prestandan.

Motorn jobbar fint runt testbanan. Mullret är påtagligt, även om motorn inte alls ljudoptimerats.

Och jag hade gärna sett att vi fått testa motorn med en manuell växellåda i stället för en automat. För även i sportläge så dämpar de långsamma växlingarna känslan av motorns fina effektkurva.

Målsättningen har varit att få samma typ av prestanda som i en sugmotor, samma varvvillighet. Och sett till att det här är en prototyp visar Volvo att de kan.

Annons: