Annons
X
EXPRESSEN.SE

Publicerad 18 maj 2013 12:00

Vi har kört lilla Twizy – Renaults knasiga bil

RENAULT TWIZY. Lite som att vara på Gröna Lund och köra radiobil.

RENAULT TWIZY. Lite som att vara på Gröna Lund och köra radiobil.

1/2

TRÅNGT. En passagerare kan sitta där bak och kura.

TRÅNGT. En passagerare kan sitta där bak och kura.

2/2

Mitt emellan bil, motorcykel och golfbil.

Renault utmanar många begrepp och föreställningar med elbilen Twizy.

Målsättningen är att sälja 300 såna här bil..., förlåt, fordon, per år.

Twizy är en ytterst märklig skapelse som inte lämnar någon oberörd. Formgivningen är fräck - för att ta i i underkant - och jag lovar att du inte kan köra förbi en folkmassa utan att en majoritet vänder sig om och tittar och kommenterar.

Bilen är tvåsitsig men det krävs en hel del akrobatik för att komma in i baksätet. Föraren har inte mycket att hålla reda på. Växellådan är två knappar med tre lägen - framåt, bakåt och neutral. En stor handbroms sitter till höger och reglagen vid ratten sköter ljus, vindrutetorkare, tuta och lite annat.

Mätaren visar hastighet digitalt samt hur mycket kräm det finns i batteriet. Det är avskalat och fritt från finesser.

Finns som både moped och mc

Twizy finns i två varianter - en som har maxfart 45 km/tim och körs som EU-moped klass 2 och en som klarar 80 km/tim och är registrerad som fyrhjulig motorcykel. Du kör 80-Twizy på vanligt bilkörkort.

Vi pyser fram på Djurgården och det känns lite som att sitta i en radiobil på Gröna Lund. Dörrarna - som är tillval - sluter inte tätt och du sitter mer eller mindre utomhus. I regnväder är det bra med extra kläder, om du inte vill modifiera och täta till din Twizy på egen hand. Skivbromsarna på alla fyra hjulen bromsar odramatiskt men den mesta av bromskraften sköter motorn vilket laddar batteriet.

Obekvämt och stötigt

Komforten är inte den bästa med stötig fjädring och stenhårda stolar. Här kunde Renault ha ansträngt sig lite mer för att göra resan bekväm. Jag förstår inte vitsen med en så här öppen bil - i alla fall inte i vårt klimat. Men krockkudden för föraren är ett plus.

Twizy har i Sverige en räckvidd på fem till nio mil och batteriet laddas på 3,5 timmar. Kostnaden blir cirka en krona per mil och köper du Twizy som "tjänstebil" blir kostnaden totalt 1500-2000 kronor.