Hösten 1965 byggdes det här exemplaret av Volvo PV 544 Sport B18D. Den såldes dock som 1966 års modell, och var en av ett fåtal som då blev fabrikstrimmade. Varför? Jo, den var avsedd för rally.
Värderingsmännen hos Bilwebauctions skriver följande om bilen:
”Den här rally PVn är i mycket skick i karossen, inredningen och alla detaljer. Motorn som är original producerar 128 friska hästar. Byggd för Volvos tävlingsavdelning med dubbla stötdämpare i framvagnen med mera.”
LÄS ÄVEN: Har Kim Sveriges coolaste PV?
Professionellt renoverad PV
Och sedan sätter de högsta betyg (5) i alla kategorier: skicket tekniskt, interiören, exteriören och helheten. Med helhetskommentaren: ”Mycket professionellt och grundligt renoverad i alla detaljer för tio år sedan.”
Skavanker? Inte mycket. ”Några enstaka stenskott finns. Lackering insida motohuv har dammkorn. 4 cm lacksläpp under dropplist.”
Den här bilen var en av de sista PV som tillverkades, enligt auktionsfirman, och den sticker ju sannerligen ut i sitt fina skick och sin körsbärsröda färg.
Kanske växte köparen upp med rallyförarna Ewy Rosqvist, Carl-Magnus Skogh, Gunnar Andersson och Tom Trana som idoler – för slutpriset antyder en mycket stor vilja att vinna budgivningen! Det blev hela 650 000 kronor, vilket ska ställas mot det bedömda värdet på 260 000 kronor som redan det är tämligen högt för en Volvo PV.
Även auktionsfirman togs på sängen och bland alla dyrgriparna var det alltså en som stack ut lite extra.
– Den största överraskningen var en PV Sport -66 som såldes för 650 000 kronor. Det är världsrekord, säger Michael Luft, vd på Bilweb Auctions, till BLT.
Förresten, en rätt rolig detalj för oss med något äldre humor. Spana in förste ägaren, fabrikör boendes i Vansbro – och på sätt och vis ett komiskt begrepp redan 1958. Syns på nästa sista bilden i bildspelet!
LÄS MER: Volvo PV – en dröm som blev verklig