Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Klassiker

Publicerad 6 nov 2018 10:55

Volvo C70 mot Saab 9-3 i svensk cabrioletduell

Saab 9-3, strax bakom Volvo C70. Men slutade den svenska cab-duellen så?

Saab 9-3, strax bakom Volvo C70. Men slutade den svenska cab-duellen så?

1/5

Foto: LASSE SWÄRD

2/5

Foto: LASSE SWÄRD

3/5

Foto: LASSE SWÄRD

4/5

Foto: LASSE SWÄRD

5/5

Foto: LASSE SWÄRD

Volvo och Saab satte stora förhoppningar till sina respektive cabrioletversioner av C70 och 9-3. 

Båda modellerna hade sina uppenbara förtjänster. Saaben sålde förhållandevis bra, men Volvon hade svårt att lyfta. Det gällde både den första och den andra generationen.

Det är den 9 maj 2006. Klockan är kvart i åtta på kvällen när vi närmar oss fiskeläget Barsta hamn i Höga kusten i var sin bil. Jacques Wallner och jag kör med taken nedfällda, vad annars i en cabriolet.

Luftströmmarna virvlar runt i kupén och för med sig dofterna av lövskog som vaknat till liv efter en lång vinter. De slingrande vägarna och den kuperade terrängen är som gjorda för att köra öppet. 

Vilket sceneri – och vilka bilar att avnjuta det i! 

Volvo C70 är andra generationen av Volvos cabriolet. Den första generationen lanserades 1997 och hade tygtak. Ersättaren har vikbart plåttak, en tekniskt avancerad lösning som Mercedes började med i modellen SLK år 1996. 

Provbilen drivs av den femcylindriga turbomotorn T5 med 220 hästkrafter. Den ger bilen goda prestanda, men känns ändå lite blek i jämförelse med Saabs mer explosiva V6 med 250 hästkrafter.

LÄS ÄVEN: Nu går det att boka den nya el-Saaben 

Hög säkerhet och bra komfort – men blåsigare i Volvon

Inredningen är helt i sin ordning - om man gillar grundmodellerna S- och V40. I en dyr cabriolet väntar man sig mer påkostade material. Visserligen är också Saabcabben i mångt och mycket som vanliga 9-3, men den känns ändå lite lyxigare och mer ombonad.

C70 byggs av italienska Pininfarina i Volvos specialfabrik i Uddevalla. Där byggdes också föregående version.

Saab håller fast vid traditionellt tygtak även i nya 9-3 cabriolet. Bilen sätts samman av Magna Steyer i Graz i Österrike. 

Båda bjuder på hög säkerhet och god åkkomfort. Med taket på plats är väg- och vindljud mer dämpade i Volvon, men kör man öppet i hög fart blir det tvärtom. Det blåser mer i Volvons kupé, även med vindskydden på plats.

Även om cabbarna delar grund med 40-serienn och 9-3-serien är de rejält förstärkta för ökad säkerhet och för ökad vridstyvhet. Det gör dem också tyngre, vilket påverkar beteendet. Visst går omkörningar lekande lätt, men bilarna trivs bäst i avslappnad körning. 

Miljöegenskaperna är inget att skriva hem om. Hundramilaturen visar 8,7 liter/100 km för Volvo och 9,2 l/100 km för Saaben.

LÄS ÄVEN: Här är historien om Volvos klassiska polisbilar 

Helt jämnt mellan de svenska cabbarna

Ja, så där lät det när vi redovisade våra intryck den 13 maj 2006. Summeringen visade dött lopp mellan bilarna – vi fastnade för var sin favorit.

Hur gick det sedan? 

Vad blev det av Volvos förhoppningar att den nya cabben skulle stärka varumärket och få kunder att överge tanken att köpa en motsvarande modell från konkurrenter som Audi och Mercedes?

Att säga att de grusades är kanske att ta i, men försäljningen lyfte aldrig till de nivåer Volvo hade hoppats på. När Uddevalla stängdes för gott 2013 visade räkneverket 85 000 bilar. Den första generationen byggdes i närmare 50 000 exemplar. Det gav en genomsnittlig årstakt på endast cirka 8 500 bilar. 

Särskilt svalt blev mottagandet i Sverige. Här slutade försäljningen premiäråret 2006 på 854 bilar. Sedan föll försäljningen stadigt och slutade 2013 på 157 bilar.  

Men det skedde i en storstilad final med en sista serie på 150 topputrustade bilar som erbjuds i två utföranden, D4 och T5 Exclusive.

LÄS ÄVEN: Här är världens dyraste Saab 

Gick bättre för Saab – men sedan kom konkursen

– Den som väljer att köpa och sedan efter personlig smak utrusta en av de 150 unika bilarna får en exklusiv cabriolet och kupé i ett, som ger stor ägarglädje och högt samlarvärde, deklarerade Kristian Elvefors, dåvarande försäljningsdirektör på Volvo Personbilar Sverige.

Den 25 juni 2013 tillverkades den sista bilen. Den skickades till Volvos museum. 

Saab lyckades bättre totalt sett än Volvo. Det gällde även för tidigare cabbar. De svarade för ungefär 15 procent av försäljningen. Saab gick i konkurs i december 2011. Då registrerades endast 5 bilar. 

Spinnande, svenska cabbar.

Foto: LASSE SWÄRD

 

LÄS ÄVEN: 15 bästa familjebilarna – Volvo och Saab med i toppen