Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Klassiker

Publicerad 26 feb 2016 12:31

Volvo 480 fyller 30 – blev en milstolpe

Volvo 480

Volvo 480

1/4

Foto: Volvo

Volvo 480

Volvo 480

2/4

Foto: Volvo

Volvo 480

Volvo 480

3/4

Foto: Volvo

Volvo 480

Volvo 480

4/4

Foto: Volvo

Volvo 480 ES 30-årsjubilerar!

Så många år har det gått sedan Volvos första framhjulsdrivna modell premiärvisades på bilsalongen i Genéve.

Bilen väckte stor uppmärksamhet, mest naturligtvis tack vare sin framhjulsdrift. Men 480 ES skiljde sig från övriga Volvo-modeller även på andra sätt.

Den var låg och djärvt kilformad, 2+2-sitsig och med bakdelen utdragen till kombikupéform som avslutades med en baklucka av glas.

Den byggdes vid Volvos holländska bolag NedCar i Born, strax utanför Eindhoven, och tillverkades i 80 500 exemplar mellan åren 1986 till 1995.

Ovanlig design och Renault-motor

Ansvarig för bilens design var John De Vries från Volvo Car B.V medan Peter Horbury, som sedan blev Volvo Personvagnars designchef, svarade för inredningen. Strålkastarna vilade under lock och fälldes upp när de slogs på.

Grillen med sin diagonalribba var endast antydd och under främre stötfångaren i stället för ovanför.

Motorn var på 1,7 liter och stammade från Renault. Den hade enkel överliggande kamaxel och elektronisk bränsleinsprutning. Motorn satt tvärmonterad, vilket var för första gången i en Volvo, och drev framhjulen via en femväxlad låda.

Fick dåligt rykte på grund av barnsjukdomar

Till årsmodellen 1988 kom ett effekttillskott i form av turboladdning. Volvo 480 Turbo försågs med ett turboaggregat med laddluftkylare. Det innebar 120 hästkrafter och en toppfart strax över 200 kilometer i timmen.

Vidare var bilen fylld av finurliga och praktiska lösningar. Mycket av det var elektroniskt styrt vilket orsakade visst krångel i början. Barnsjukdomarna gav bilen en rätt dåligt rykte och Volvo fick jobba hårt för att råda bot på bristerna. Men idag är minnet av Volvo 480 i allt väsentligt ljust och den anses som en viktig föregångare.

Den sista 480:an rullade av banan på fabriken i Born i samma veva som den nya kompaktmodellen Volvo S40 introducerades i september 1995.

Nästa tekniska generation tog då vid.

BILDEXTRA: Volvos herrgårdsvagnar genom åren