Världens läckraste bil: Formen blev klassisk

Leif Lagercrantz äger en folkabubbla från 1965.
Foto: Peter Fredriksson
Leif Lagercrantz äger en folkabubbla från 1965.
Foto: Peter Fredriksson
Leif Lagercrantz äger en folkabubbla från 1965.
Foto: Peter Fredriksson
Leif Lagercrantz äger en folkabubbla från 1965.
Foto: Peter Fredriksson
Leif Lagercrantz äger en folkabubbla från 1965.
Foto: Peter Fredriksson
Leif Lagercrantz äger en folkabubbla från 1965.
Foto: Peter Fredriksson

Volkswagens klassiska bubbla är världens läckraste bil. Det menar Leif Lagercrantz som hittat ett riktigt fint exemplar.

Efter en grundlig helrenovering är den i skick som ny.

Så fort han parkerar kommer det fram nyfikna flanörer. För många äldre var VW typ 1 den första bilen de hade råd med, och detta väcker många minnen till liv.

- Det är trevligt att få höra alla dessa spännande historier och ta del av så många livsöden, säger Leif Lagercrantz som kollat upp den egna bilens bakgrund.

I april 1965 lämnade den fabriken i västtyska Wolfsburg och skeppades till Sverige där lokförare Ernst Malmberg tog ut den som ny månaden efter.

Omfattande renovering

Under de kommande åren användes den ytterst sparsamt och ställdes till slut av och förvarades i ett garage. Näste ägare hade stora planer och påbörjade en omfattande renovering, men det hela stannade av.

- När jag köpte bilen var den i stort sett helt nedplockad men jag chansade på att allt skulle finnas med. Och det gjorde det, säger Leif Lagercrantz som ägnade en sommar till att gå igenom allt, skruv för skruv.

Karossen rostskyddades enligt konstens alla regler och sedan lackades varje detalj i den vita originalkulören. Det enda han fick byta var den främre kofångaren samt stötdämparna.

”En härlig känsla”

Motorn, som vid det laget hade rullat 6000 mil, fick en vanlig service medan generatorn och framvagnen skickades iväg på renovering.

Efter alldeles för många timmar i garaget var bilen klar lagom till hösten.

- Det var en härlig känsla att vrida om startnyckeln och åka iväg för att tanka. Bilen kändes som ny och gick riktigt snålt, faktum är att jag snittar runt 0,6 liter vid långkörningar. Men då gasar jag inte speciellt mycket.

De senaste åren har han kompletterat med rullbälten samt den originalbackspegel som ska sitta på vänster sida.

- Den saknades när jag köpte bilen och det är ett viktigt tillbehör, inte minst med tanke på att jag hela tiden blir omkörd. Det gäller att ha koll på alla stressade bilförare som tycker att jag kör för långsamt, säger han glatt.

PETER FREDRIKSSON

FAKTA OM FOLKABUBBLAN

Historia

Bilen var från början tänkt som en folkbil som alla tyska familjer skulle ha råd med. Andra världskriget satte dock stopp för planerna och när produktionen återupptogs efter krigsslutet blev den en enorm exportframgång. Tillverkningen i Europa upphörde 1978, däremot tillverkades bilen i Mexiko fram till 2003. Totalt byggdes drygt 21,5 miljoner fordon.

Hur är den att köra?

Den luftkylda motorn i aktern erbjuder måttliga prestanda och det är på håret att bilen hänger med i den moderna trafikrytmen. Växellådan är dock distinkt och de effektiva trumbromsarna i kombination med en låg vikt gör att bromssträckan blir kort. Avsaknaden av deformationszoner och det faktum att bensintanken sitter i fronten gör att man tar det väldigt lugnt.

Vad kostar den?

Med tanke på de stora tillverkningsvolymerna är det inga problem att hitta en folkabubbla som är till salu. Ägarna till risiga renoveringsobjekt brukar begära från cirka 5000 kronor, medan bilar i ett mycket väl fungerande bruksskick bjuds ut till priser från 50000 kronor och uppåt.

VW Typ 1 1965

Motor: 4-cylindrig boxermotor.

Växellåda: Manuell, fyra växlar.

Effekt: 34 hk.

Cylindervolym: 1,2 l.

Längd/bredd/höjd: 410/154/150 cm.

Tjänstevikt: 840 kg.

Annons: