Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Klassiker

Publicerad 10 apr 2019 10:09

Unik BMW stod gömd i 25 år – nu säljs den

Det här exemplaret av BMW M1 byggdes om och blev sedermera världens snabbaste bil.

Det här exemplaret av BMW M1 byggdes om och blev sedermera världens snabbaste bil.

1/2

Foto: Coys

Trots det risiga skicket är den värd tre miljoner kronor.

Trots det risiga skicket är den värd tre miljoner kronor.

2/2

Foto: Coys

Efter att ha stått undangömd i ett garage i över två årtionden har ett unikt exemplar av samlarbilen BMW M1 fått se dagens ljus igen.

Nu ska bilen, som en gång var världens snabbaste, säljas på auktion. 

M1 är en av BMW:s stora ikoner. Modellen tillverkades mellan 1978 och 1981 i 453 exemplar och är därmed ingen dussinbil på annonssajter och bilauktioner. Då och då dyker ett exemplar upp till försäljning någonstans och oftast med en prislapp på 6-8 miljoner kronor.

Den 13 april säljs en M1 med en extra intressant historia på Techno Classica-auktionen i Essen. Den väntas klubbas för tre miljoner kronor. Det låga priset har sannolikt med skicket att göra, bilen är nämligen inte i närheten så fin som många andra exemplar som säljs. Däremot har den en unicitet som ingen annan M1.

LÄS MER: Säljer unik BMW-samling med 13 sällsynta klassiker 

Bilen är inte i särskilt fint skick, men är trots det värd miljoner.

Foto: Coys

Ägaren lät bygga om sin BMW M1

Exemplaret som ska auktioneras ut hittades nyligen i ett garage i östra London där den har stått undangömd i cirka 25 år. Det är dock inte det som gör bilen unik. Det är den på grund av andra ägaren, den österrikiska racerföraren Harald Ertl som under några år även körde i Formel 1-VM. 1981 köpte han bilen av en man i Berlin som hade haft den i sin ägo sedan leveransen från fabrik 1979 (bilen byggdes dock 1978).

Harald Ertl lät bygga om bilen för att få den mer aerodynamisk (därav den udda fronten, de märkliga backspeglarna, luftintagen på bakskärmarna och bakvingen, bara för att nämna några unika detaljer) och firman Gustav Hoecker Sportwagen-Service fick uppdraget att trimma den raka sexan på 3,5 liter som normalt gav 277 hästkrafter och var placerad framför bakaxeln. Med hjälp av bland annat dubbelturbomatning nådde man upp till 410 hästkrafter.

LÄS MER: 8 bilar du inte ska köpa – onödiga och överflödiga

Foto: Med 410 hästkrafter var det här exemplaret betydligt snabbare än en vanlig BMW M1.

Blev snabbast i världen

Brittiska energibolaget BP var med på ett hörn eftersom bilen siktade på att slå nytt hastighetsrekord. BP såg bilen som ett utmärkt skyltfönster för att göra reklam för den då nya produkten Autogas.

Och rekord blev det. Den 17 oktober 1981 nådde Harald Ertl och hans ombyggda BMW M1 301,4 km/h. Fartnoteringen ansågs vara mycket hög då, på den tiden när BMW M1 redan i standardutförande var Tyskland snabbaste serieproducerade sportbil med 0-100 km/h på cirka sex sekunder och toppfart på 262 km/h.

Nu ska detta stycke bilhistoria alltså säljas, och det till ”vrakpris”. Men så är den ju också ganska sliten, men kan nog snabbt bli fin igen.