Televerkets lastbil på uppdrag i ny kostym

Foto: Peter Fredriksson
Foto: Peter Fredriksson
Foto: Peter Fredriksson
Foto: Peter Fredriksson
Foto: Peter Fredriksson
Foto: Peter Fredriksson
Foto: Peter Fredriksson
Foto: Peter Fredriksson
Foto: Peter Fredriksson
Foto: Peter Fredriksson
Foto: Peter Fredriksson
Foto: Peter Fredriksson
1 / 12

På 1980-talet tjänstgjorde Rickard Anderssons MB 1013 som stolpbil inom det statliga Televerket i övre Norrland. 

– Den var helt rostfri när jag köpte den, säger Rickard, som sedan dess passat på att försiktigt styla ekipaget.

Rickard Andersson var på jakt efter en fin veteranlastbil för att dels kunna transportera sina veteranbilar på flaket, men även för att den skulle fungera som ett blickfång utanför den egna bilverkstaden.

När han fick syn på den här bilen på Blocket förstod han att det var exakt en MB 1013 med den ovanliga dubbelhytten som han ville ha.

Det stora problemet var att bilen fanns 150 mil bort och att det inte gick att synka hans kalender med säljarens, så de bestämde sig för att göra upp affären utan att träffas.

"Visst var det en chansning"

Rickard förde över pengarna medan ägaren ställde bilen på en väl synlig plats och gömde nyckeln på fordonet.

– Visst var det en chansning, jag hade ju bara ägarens ord att gå på. Men eftersom han var pastor så tog jag risken, säger Rickard som tog flyget med enkel biljett till Luleå, letade upp lastbilen, hittade nyckeln och fick i gång motorn på första försöket.


LÄS MER: Här är 11 sämsta bilköpen på Blocket


Därefter var det bara att styra kosan söderut.

– Lastbilen gick perfekt och under resan snittade jag på 1,5 liter per mil, säger han och tillägger att på halva vägen lade värmefläkten av, så det blev lite kyligt de sista 75 milen.

Vid köpetillfället var den fortfarande orange och under en längre tid funderade Rickard på om han skulle lacka om den i samma kulör och skaffa sig tidsenliga dekaler från Televerket, men till sist bestämde han sig för att helt byta färg.

– Jag driver en bilverkstad och därför ville jag ha lastbilen lackad i företagets färger, på så sätt blir ekipaget lite av en rullande reklampelare. Däremot har jag inte lackat insidorna av dörrarna som fortfarande är orange, säger han.

Byggde om avgassystemet

Förutom lacken har han jobbat en hel del med inredningen och bland annat skaffat nya mattor och förbättrat ljudisoleringen.

För att ytterligare minska ljudnivån inne i hytten har han även byggt om avgassystemet och slipper nu att åka med öronproppar.


LÄS MER: Se världens dyraste risiga hundkoja


I samband med att toppen behövde renoveras passade han på att plocka av hytten och slipa ner och lacka ramen.

– Sen lyxade jag till det med genom att sätta in en Recarostol på förarplatsen. Stolen har både fläktar och värme för att det ska bli bekvämare att köra lastbilen längre sträckor, säger han.

Fakta

Fordon: Mercedes-Benz LP 1013/42

Årsmodell: 1980

Mätarställning: 15249 mil

Växellåda: 5 växlar

Längd, mm: 7700

Tjänstevikt, kg: 5680

Smarta finesser

Televerkets lastbil hade från början en kran monterad bak och samt en hydraulisk vinsch som användes för att resa upp stolparna. Dessa i sin tur transporterades liggande snett uppåt på flaket där speciella stålpinnar höll dem på plats.

Själva dubbelhytten är ovanlig och på denna modell byggdes den i Sverige för att Televerkets personal skulle kunna samåka på sina uppdrag. Dubbelhytten består av två enkelhytter som svetsats ihop och det gör att den är väldigt rymlig och luftig.

Visste du att...

...MB 1013 var en populär modell när det begav sig och åtskilliga såldes förutom till västvärlden även till utvecklingsländer, vilket innebar att när bilarna började skrotas ut i de rika länderna exporterades reservdelarna till Afrika och Asien där de här lastbilarna fortfarande rullar.

Annons: