Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Klassiker

Publicerad 23 okt 2018 13:14

Succén Volvo V70 XC banade väg för friluftsbilar

Volvo V70 XC var en vidareutveckling av 850 kombi. Ja, en V70 i tuffare utstyrsel, helt enkelt.

Volvo V70 XC var en vidareutveckling av 850 kombi. Ja, en V70 i tuffare utstyrsel, helt enkelt.

1/9

Foto: VOLVO

2/9

Foto: VOLVO

3/9

Foto: VOLVO

4/9

Foto: VOLVO

5/9

Foto: VOLVO

6/9

Foto: VOLVO

7/9

Foto: VOLVO

8/9

Foto: VOLVO

9/9

Foto: VOLVO

Volvos kombi med friluftskläder fyller 20 år. 

Beslutet att tuffa till den vanliga modellen V70 visade sig vara helt rätt – V70 XC blev inte bara en av de första i sitt slag, den blev också en stor succé.

Volvo V70 XC, som i cross country, lanserades som det kloka och säkra alternativet till dåtidens suvar, som blev allt populärare, särskilt i USA. Många suvar hade dåliga köregenskaper och var rentav livsfarliga vid hastiga undanmanövrer då den höga tyngdpunkten ökade risken för att slå runt.

I väntan på att Volvos första egna suv skulle blir klar (XC90, som kom fyra år senare och hade skydd för runtslagning) fick det bli ett mellanting – en vanlig kombi i större skor, bredare skärmkanter, högre markfrigång, grövre golvmattor och tuffare klädsel i stolarna med textil och skinn.

Modellen lanserades på höstsalongen i Frankfurt 1997 och började säljas året därpå. Satsningen visade sig vara helt rätt, tajmingen perfekt. Konjunkturen stärktes för varje år och andelen XC av V70-försäljningen steg snabbare än vad Volvoledningen kunnat drömma om. 

LÄS ÄVEN: Världens första test av nya Volvo S60 

Fanns bara en konkurrent till Volvo V70 XC

Dessutom var konkurrensen i det närmaste obefintlig. Den enda motsvarande modell som fanns var Subaru Legacy Outback. Framgångarna för Volvo fick en rad andra tillverkare att snabbt ta fram motsvarande modeller, som Audi A6 Allroad och längre fram Saab 9-3x.

Under skalet var den första generationen XC70 en vidareutveckling av 850 kombi, som lanserades i början av 1993. Hjulupphängningen var densamma som för vanliga V70 med fyrhjulsdrift, fjäderben med underliggande länkarmar fram och multilinkaxel bak. Markfrigången var lite högre än vanliga V70 och fyrhjulsdriften samma som i vanliga V70 AWD, en viskokoppling som automatiskt fördelade drivkraft mellan fram- och bakaxel. I grunden var bilen framhjulsdriven till 95 procent. 

Systemet hade dock sina brister på vissa besvärliga underlag. Det ersattes i senare versioner av ett mer avancerat system från Haldex.

År 2000 kom generation två som byggde på den nya plattform som tagits fram för Volvos stora bilar. Då fick XC70 också mer karaktär, ett mer helgjutet utseende som friluftsbil. 

LÄS ÄVEN: Volvos klassiska polisbilar – här är hela historien