Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Klassiker

Publicerad 27 mar 2018 16:00

Saab 96 V4 till salu för världsrekordbelopp

Närmare en halv miljon kronor. Så mycket vill säljaren ha för den här rallybyggda Saab 96 V4 från 1974, i perfekt skick.

Närmare en halv miljon kronor. Så mycket vill säljaren ha för den här rallybyggda Saab 96 V4 från 1974, i perfekt skick.

1/19

Foto: CLASSIC DRIVER

2/19

Foto: CLASSIC DRIVER

3/19

Foto: CLASSIC DRIVER

4/19

Foto: CLASSIC DRIVER

5/19

Foto: CLASSIC DRIVER

6/19

Foto: CLASSIC DRIVER

7/19

Foto: CLASSIC DRIVER

8/19

Foto: CLASSIC DRIVER

9/19

Foto: CLASSIC DRIVER

10/19

Foto: CLASSIC DRIVER

11/19

Foto: CLASSIC DRIVER

12/19

Foto: CLASSIC DRIVER

13/19

Foto: CLASSIC DRIVER

14/19

Foto: CLASSIC DRIVER

15/19

Foto: CLASSIC DRIVER

16/19

Foto: CLASSIC DRIVER

17/19

Foto: CLASSIC DRIVER

18/19

Foto: CLASSIC DRIVER

19/19

Foto: CLASSIC DRIVER

Gillar du Saab kommer du gilla den här bilen. Gillar du rally kommer du börja kolla ditt bankkonto.

Nu är en Saab 96 V4 från 1974 till salu – för världsrekordbeloppet 484 000 kronor.

Frågan är om den inte är världsrekordsnygg också...

Allt om Bilar har skrivit om Saab och världsrekordsummor tidigare. Först var det en Saab 9-5 SportCombi som var dyrast i världen med sina 728 000 kronor. Och sedan följde en Saab 96 V4 Super som – på svensk mark – såldes för 350 000 kronor.

Och nu är det dags igen. På bilmarknadsplatsen Classic Driver finns just nu en Saab 96 V4 från 1974. Utsatt försäljningspris: 484 000 kronor!

Bilderna visar tydligt vilket otroligt fint skick bilen är i – men de visar också vad bilen är byggd för. Rally.

LÄS ÄVEN: Världsunik Volvo 165 säljs på svensk auktion 

V4-motor trimmad till 130 hästkrafter

Den nuvarande ägaren köpte bilen 2008 och där och då började renoveringen till att kanske bli världens dyraste Saab 96. Motorn är trimmad och levererar 130 hästkrafter till framhjulen. I övrigt kan nämnas dubbla Weber-förgasare, två elektriska bränslepumpar, längre vindrutetorkare, större bensintank, ”rallydator” och – naturligtvis – störtbur. Bilen kommer även med en hel del originaldelar i övrigt: motor, växellåda och däck.

Orange är en extremt passande färg då den säljs från Nederländerna och har bland annat deltagit i Hornlandrally. Det innebär förstås att bilen hunnit rulla några mil, men inte så farligt många ändå: 1 394.

Saab tillverkade omkring 80 till 100 rallybilar i denna form och färg (kallades faktiskt indisk gul). Alla såldes i Sverige men har, bevisligen, hittat ut i världen. När den byggdes kostade den cirka 30 procent mer än en vanlig Saab 96.

Den stora frågan är väl: om du köper den här pärlan för världsrekordbeloppet 484 000 kronor – vågar du köra rally med den då?

Fotnot. Läsare har hört av sig och påpekat att det faktiskt finns en till Saab till salu för ännu mer pengar. Och det stämmer – vi får se vilken som i slutändan tar världsrekordet i försäljning: en orange klassiker eller en superrenoverad silverpil.

LÄS ÄVEN: Saab 96 V4 Super såld för rekordsumma – till svensk miljardär