ANNONS
X
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Klassiker
Publicerad 8 maj 2015 10.01

På besök i svenska Hot Rod-fabriken

På Jocar Hot Rods bygger man 20 karosser per år som levereras till hela världen.

På Jocar Hot Rods bygger man 20 karosser per år som levereras till hela världen.

1/4

Foto: Peter Fredriksson

Det som började med småskalig tillverkning hemma i garaget har växt till ett företag med fem anställda.

Det som började med småskalig tillverkning hemma i garaget har växt till ett företag med fem anställda.

2/4

Foto: Peter Fredriksson

Här är en färdig stomme till en Hot Rod.

Här är en färdig stomme till en Hot Rod.

3/4

Foto: Peter Fredriksson

Johan Lundqvist, Adam arvidsson, Simon Olofsson, Jonas Olofsson och Anneli Olofsson.

Johan Lundqvist, Adam arvidsson, Simon Olofsson, Jonas Olofsson och Anneli Olofsson.

4/4

Foto: Peter Fredriksson

Ford Roadster, 1932 års modell, är den coolaste bilen som någonsin byggts. Det menar Jonas Olofsson som börjat nytillverka karossen.

Produktionen sker i Sveriges minsta bilfabrik med fem anställda.

Tidigare brukade man med glimten i ögat kalla sig Sveriges näst största biltillverkare, men nu när NEVS återupptagit produktionen av SAAB i Trollhättan har man halkat ned till en tredje plats.

- Ja, det är svårt att ligga på topp, säger Jonas Olofsson med ett stort leende när han tar en kort paus från dagens uppgift, att lägga sista handen vid en roadster som inom kort ska levereras till en kund.

Byggs för hand

Lite längre bort växer några 5W Coupé-karosser fram och därefter väntar en sliten A-Ford -30 som ska byggas om till ett uppseendeväckande fordon.

När det gäller Fords modeller från 1932 byggs dessa för hand och det är en förklaring till de förhållandevis låga volymerna, varje år levererar man cirka 20 karosser.

- De flesta kunder väljer att köpa en kaross som består av golv, dörrar, torpedvägg och baklucka. I leveransen ingår hängda dörrar och baklucka, lås i dörrarna, förstärkningar samt monterat golv med plats för växellådan.

- Sedan monterar de själva inredningen samt motorn och växellåda, vilket är arbetsmoment som jag helst inte ger mig in på. Finliret tar mycket tid och det är svårt att debitera de arbetstimmarna, säger Jonas Olofsson som från början inte hade en tanke på att bli företagare.

Men en dag kontaktade Lars Lundström på företaget Reprosteel personalen på Volvo i Olofström för att få hjälp med att pressa karossplåtar till roadstern. Här fanns Jonas Olofsson som då arbetade på prototypavdelningen och fick till uppgift att ta fram ett pressverktyg till en bakflygel.

QUIZ: Vad kan du om muskelbilar?

Levererar till hela världen

Resultatet blev över förväntan och snart fick Volvo i uppdrag att ta fram pressverktyg till den övre torpeddelen, bakluckan och så vidare.

Det ena gav det andra och snart bestämde sig Jonas Olofsson för att starta eget hemma i garaget.

- Då hade jag mest tänkt mig att pyssla med detta i liten skala, utan att ha några anställda. Men saker och ting blir sällan som man tänkt sig, och nu levererar vi till köpare i hela världen.