Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Klassiker

Publicerad 29 dec 2013 08:00

På äventyr med Audis ur-quattro

Ikonen Audi quattro.

Ikonen Audi quattro.

1/4

Foto: James Holm

Ikonen Audi quattro.

Ikonen Audi quattro.

2/4

Foto: James Holm

ARVATAGAREN. Quattro-familjens senaste alster.

ARVATAGAREN. Quattro-familjens senaste alster.

3/4

Foto: Audi

Ikonen Audi quattro.

Ikonen Audi quattro.

4/4

Foto: Audi

ZÜRICH. Slingrande alpvägar med hundratals utmanande kurvor.

Och en klassisk Audi quattro i absolut nyskick.

Det här är en magisk resa genom tre decennier och flera länder.

Äventyret kan börja.

Det var i mars 1980. Platsen var bilsalongen i Genève. Det var just där och då som en av de viktigaste vändningarna i Audis historia startade. Det var här som Audi quattro presenterades för första gången - och biltillverkarens resa mot en äventyrligare och sportigare image tog sin början.

Quattron föddes i Finland

Enligt Audi föddes idén till Audi quattro under ett vintertest i Finland 1977, där företagets "Iltis", ett offroad-fordon utvecklat av Audi, uppvisade häpnadsväckande förmågor på is och snö. Polletten trillade ner hos någon chef och tre år ­senare satt tekniken i en elegant kupé, byggd för att ­köras på vanliga vägar och byggd för att ­erövra bilvärlden.

1983 visades en bredare och kortare variant av quattro upp som fick namnet Sport quattro. Och det här var en helt makalös bil - med sina 306 hästar var Sport quattro den starkaste gatbil som någonsin tillverkats i Tyskland.

Lyckad rallysatsning

Urquattron, som Audi quattro ofta kallas för att inte bli förväxlad med nyare modeller som fått den här loggan på bakluckan, lämpade sig väl för motorsport. Och Audi tog snabbt tag i bilen och började använda den i tävlingsverksamhet. Och den här rallysatsningen blev en riktigt lyckad historia.

Teknikerna arbetade med varsam hand när de skulle förvandla standardbilen Audi quattro till en bil som kunde vinna VM-rallyn. Grundtanken var att behålla så mycket som möjligt av standardvagnen, för att vanliga bilköpare skulle känna en tydlig samhörighet med ­stjärnorna i motorsporten. Den femcylindriga motorn på 2,2 liter och 200 hk fick vara kvar i bilen, men trimmades med bland annat en större turbo till 340 hk. Senare blev det naturligtvis Sport quattro som fick stå modell när tävlingsbilarna skulle byggas. Då snackade vi plötsligt 450 hk och helt makalösa prestanda.

Blomqvist blev världsmästare

Internationellt sett så är kanske Walter Röhrl den mest kända Audiföraren från den här tiden. Men här i Sverige är det naturligtvis Stig Blomqvist som är störst. Han körde för Saab tills den svenska biltillverkaren la ner sin rallyverksamhet i början på 1980-talet. 1982 kontrakterades han av Audi och tog direkt sin första seger med fyrhjulsdrift i Svenska Rallyt samma år. 1984 blev Stig Blomqvist rallyvärldsmästare i Audi quattro tillsammans med sin kartläsare Björn Cederberg. Under de första sex åren med quattro vann Audis förare totalt 23 deltävlingar och tog fyra VM-titlar.

Ny gammal quattro - i varje detalj

Med denna fantastiska bilhistoria rullande i bakhuvudet är det med viss respekt som jag för första gången möter Audi quattro på allvar, en bil som länge legat i topp på den personliga drömbilslistan. Just det exemplar som vi ska få köra ett stort antal mil genom Alperna ägs av Audi och biltillverkaren har inte sparat på något när de återställt den här klenoden till absolut nyskick. Varje bussning, varje kabel och varje skruv har granskats av vaksamma ögon. Varje skavank i plåten har fått omsorg av känsliga händer. Trots att bilen har gått drygt 10 000 mil enligt mätaren så är den ny i varje detalj. Den är som en resa tillbaka i tiden till den dag den rullade ut från fabriken 1991. Upplevelsen är mäktig.

Branta stup och snäva kurvor

Motorn startar snällt och tickar lite beskedligt när jag låter den stå på tomgång en stund för att få upp temperaturen en aning innan vi drar i väg. Det är en bitande kall höstdag och ett lätt regn faller över den svarta asfalten och ger den en hotfull glans.

Vägarna vi kör på är krävande, kanske de mest krävande vägarna i Europa. Kurvorna är oändligt många och ofta mycket tvära. Den regnhala beläggningen gör det inte lättare och de branta stup som kantar vägen kan få vilken förare som helst att blekna. Kör man av vägen här är det utan tvekan god natt för alltid.

Saknar helt elektroniska system

Audi quattro har inga moderna, elektroniska system som ska hjälpa till att hålla kvar bilen på vägen. Här är det helt upp till föraren. Men bilen visar sig vara en civiliserad skapelse, inte alls den vilda karaktär som jag alltid trott att den skulle ha. Den rätt stora vagnen styr in snällt i kurvorna med en lite lagom understyrning. Känslan i ratten är oslagbar. Audi quattro kommunicerar lugnt och tydligt för föraren vad som händer.

Ut ur böjarna kommer en tendens till överstyrning när turbon sätter ordentlig fart på den femcylindriga motorn. Men bilen är ändå rätt lätt att kontrollera även när man pressar den hårt på det fuktiga underlaget. Att köra urquattron på gränsen till vad den klarar av är dock inte att tänka på här, stupen vid sidan av vägen tar effektivt död på all leklust.

Överraskande fin komfort

Efter de närapå oändliga kurviga alpvägarna hamnade vi på en stor fin motorväg. Här överraskar den gamla bilen med fin ­komfort. Fjädringen är effektiv och mjuk, man reser skönt här och att ligga länge och tugga mil i höga hastigheter är inga problem. Visst ­bullrar det lite mer än man är van vid från ­modernare bilar och visst är märks det att det har hänt mycket med komfortutrustning under de senaste åren.

S- och RS-modeller

Just kombinationen av bra komfort och en lekfull karaktär har Audi varit duktiga på att bevara. Efterträdaren till Audi quattro hette S2 och kom 1991. Bilen fick en motor på 225 hästkrafter och byggdes på den befintliga Audi 80. En RS-version, som fick låna en hel del grejer från dåvarande Porsche 911, kom 1994. Här snackar vi 315 hästar.

Och sedan dess har den ena efter den andra S- och RS-modellen avlöst varandra. Nu innehåller modellprogrammet bilar från lilla S3 ändå upp till en stor S8, alla med ordet "quattro" på bakluckan. Den bil som kanske är mest lik klassiska urquattron är RS5 som med sin snygga design, sin kraftfulla V8 på 450 ­hästar och sina fina vägegenskaper förvaltar den stolt arvet efter sin urfader. Visst finns det andra RS-modeller som är snabbare, RS 6 Avant och RS 7 Sportback har båda 560 hästar och gör 0-100 km/h på makalösa 3,9 sekunder. Men de här bilarna är en storlek större och rätt många kilo tyngre. Det gör att de inte riktigt går att jämföra dem med den klassiska bilen.

Audi quattro concept

Att Audi inte tänker låta någon glömma urquattron blev tydligt på bilsalongen i Paris 2010 då biltillverkaren visade upp koncept­bilen Audi quattro concept. Här, 30 år efter den första presentationen av Audi quattro, fick bilvärlden se en ombyggd RS 5 med en design som på många sätt påminner om urquattron. Och nu på Frankfurtsalongen i höstas visades den sportigare versionen Audi Sport quattro concept upp med hybriddrift och massor av ­effekt. Nu hoppas vi bara på att den kommer att sättas i produktion. Det skulle vara den ultimata hyllningen till klassiska Audi quattro.