Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Klassiker

Publicerad 14 sep 2018 12:30

Nu tar Volkswagen farväl av den ikoniska ”bubblan”

Den senaste versionen av bubblan. Nu ska modellen tas ur produktion.

Den senaste versionen av bubblan. Nu ska modellen tas ur produktion.

1/3

Foto: Volkswagen

Den första bubblan, typ 1, kom redan 1938.

Den första bubblan, typ 1, kom redan 1938.

2/3

Foto: Volkswagen

Modellen byggdes på uppdrag av Adolf Hitler.

Modellen byggdes på uppdrag av Adolf Hitler.

3/3

Foto: CAMERA PRESS/IBL

Den byggdes på initiativ av Adolf Hitler och blev en av bilvärldens allra största ikoner.  

Nu tar Volkswagen farväl av modellen Beetle, som i folkmun kallas ”bubblan”. 

Nästa år slutar Volkswagen att bygga bubblan – den ikoniska modellen som funnits i flera olika versioner sedan 1938. 

I juli 2019 ska den sista av dem rulla ur bilfabriken, meddelar tillverkaren. 

LÄS MER: Jodie Fosters bubbla till salu på svensk auktion 

Byggdes på uppdrag av Adolf Hitler

1934 ritade Ferdinand Porsche de första prototyperna på uppdrag av Adolf Hitler. Tanken var att tillverka en folkbil – ett fordon som var billigt att köpa och lätt att underhålla. 

Resultatet blev Volkswagen typ 1. Den byggdes ända fram till 2003, och under de åren uppges modellen ha sålt i otroliga 21 529 464 exemplar. Än i dag beräknas ungefär 1,5 miljoner av dem rulla på vägar världen över.

LÄS MER: Hemligt garage under jorden med 350 bilklassiker 

Bubblan säljer inte tillräckligt bra längre

Nästa generation av bubblan kom till världen 1997. Byggd på samma plattform som dåtidens Golf hade den till skillnad från sin förefångare en frontmonterad motor och framhjulsdrift. 

2011 kom den version av bilen som säljs i dag. Nog känns den igen på sina runda former, men den här gången valde Volkswagen att stöpa den i en modernare och sportigare form. Trots det verkar tiden ha sprungit ifrån bubblan. Modellen säljer för dåligt, vilket ligger bakom tillverkarens beslut att slutligen plocka bort den ur sin produktportfolio. 

Nu återstår det att se om Volkswagen kommer att återuppliva sin trotjänare igen.