Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Klassiker

Publicerad 25 aug 2013 08:00

Livsnjutarnas självklara val

En Silver Show kostade vid introduktionen 1965 £ 6 556.<br>Eller 670000kr omräknat till dagens penningvärde.

En Silver Show kostade vid introduktionen 1965 £ 6 556.
Eller 670000kr omräknat till dagens penningvärde.

1/6

Foto: Thomas Alm

1973 infördes en speciell utrustning enbart för den svenska marknaden: strålkastartorkare av borstmodell. Året därpå tog man bort de avlånga luftintagen under strålkastarna och två rektangulära Lucas extraljus blev standard.

1973 infördes en speciell utrustning enbart för den svenska marknaden: strålkastartorkare av borstmodell. Året därpå tog man bort de avlånga luftintagen under strålkastarna och två rektangulära Lucas extraljus blev standard.

2/6

Foto: Thomas Alm

Vid presentationen på Earls Court 1965 visades Rolls Royce och Bentley i separata montrar. Trots att de var helt lika i allt utom grill och märkesbeteckningar.

Vid presentationen på Earls Court 1965 visades Rolls Royce och Bentley i separata montrar. Trots att de var helt lika i allt utom grill och märkesbeteckningar.

3/6

Foto: Thomas Alm

V8-motorn var från början på 6.23 liter. Från 1970 ökades motorvolymen till den för Rolls-Royce och Bentley numera klassiska 6.75 liter.

V8-motorn var från början på 6.23 liter. Från 1970 ökades motorvolymen till den för Rolls-Royce och Bentley numera klassiska 6.75 liter.

4/6

Foto: Thomas Alm

Till varje bil går det åt tio kor. Valnötsstockarna som sågas till fanér kontrolleras noga. Fanéret skärs för hand och inspekteras noga, eventuella felaktigheter bättras, grundas och får torka i sextio timmar. Sedan sprutlackas träet med en slitstark polyesterlack som läggs på i tre lager som får torka i tre dagar och sedan handslipas före polering och slutlig inspektion.

Till varje bil går det åt tio kor. Valnötsstockarna som sågas till fanér kontrolleras noga. Fanéret skärs för hand och inspekteras noga, eventuella felaktigheter bättras, grundas och får torka i sextio timmar. Sedan sprutlackas träet med en slitstark polyesterlack som läggs på i tre lager som får torka i tre dagar och sedan handslipas före polering och slutlig inspektion.

5/6

Foto: Thomas Alm

Under åren gjordes många förändringar och uppgraderingar. Det är därför stor skillnad på en av de tidigaste och en av de senast tillverkade bilarna. Såväl väghållning som ljud- och utrustningsnivåer skiljer därför rejält mellan bilar av olika ålder.

Under åren gjordes många förändringar och uppgraderingar. Det är därför stor skillnad på en av de tidigaste och en av de senast tillverkade bilarna. Såväl väghållning som ljud- och utrustningsnivåer skiljer därför rejält mellan bilar av olika ålder.

6/6

Foto: Thomas Alm

En Rolls-Royce är själv sinnebilden för en lyxbil och har i decennier varit måttståck för tillverkare som Audi, Mercedes och BMW.

Men att köpa en begagnad Rolls behöver betyda en prislapp i lyxklass.

Svårigheten ligger i att hitta en välskött bil.

I begynnelsen var Rolls-Royce och Bentley två olika biltillverkare men 1931 köpte Rolls-Royce sin största konkurrent, Bentley.

Rolls-Royce införlivade Bentley i bolaget men behöll namnet för att kunna tillverka en billigare systermodell . Man lanserade bilen som sportigare och utrustade den med en något större och vassare motor.

Två år efter förvärvet presenterade Rolls-Royce sin första Bentley-modell. Den var baserad på Rolls-Royce 20/25hp och marknadsfördes som The Silent Sports Car. Bentley hade kortare hjulbas för lättare karosser.

Med motorn trimmad med hjälp av bland annat dubbla förgasare hade den klart bättre prestanda än syskonmodellen.

Silver cloud

I mitten av 50-talet kom efterträdarna till Rolls-Royce Silver Dawn och systerbilen Bentley R-type. De kom att heta Rolls-Royce Silver Cloud och Bentley S-type. Först nu, med den nya modellen, byggdes det nästan exakt lika många Rolls-Royce som Bentley.

Drygt 7000 av vardera märke mellan åren 1955 till 1966. Det enda som skilde de båda syskonen åt var grill och emblem. Innan lanseringarna av de nya modellerna såldes det ungefär tre gånger fler Bentley än Rolls-Royce.

Efter ett decennium med en rad uppgraderingar som exempelvis att förse de över 2 ton tunga bilarna med en 6230cc stor V8 var det dags att ta fram en ersättare.

En formidabel succé

Hösten 1965 på The London Motor Show, Earls Court i London såg Rolls-Royce Silver Shadow och Bentley T-type dagens ljus. Modellen kom att bli en formidabel succé med en bit över 30.000 byggda Rolls-Royce och drygt 2000 Bentley.

Skillnaden mellan de båda vår nu hårfin. Grillen var signifikativ, men många av delarna på Bentley var direkt tagna från Rollsen och det stod dessutom RR på flera av emblemen. Introduktionen av Silver Shadow och T-type innebar stora tekniska förändringar mot tidigare.

Designen var mer modest med sina rakare och slankare linjer och mycket modern för 60-talet. Karossen var för första gången självbärande. Detta var en helt ny bil med skivbromsar runtom, individuell hjulupphängning automatisk nivåreglering via ett hydraulsystem, ett nytt avancerat bromssystem och individuell bakhjulsupphängning m.m. De första åren behöll man dock drivlinan från Clouden.

Utvecklade Concorde

Under denna tid tillverkade Rolls-Royce förutom bilar också motorer åt flygplansindustrin. Tillsammans med British Aircraft Corporation (BAC - idag BAE Systems) och franska Aérospatiale (i dag EAES)och Snecma utvecklade man flygplanstypen Concorde.

Utvecklingskostnaderna skenade och ledde till enorma förluster vilket i sin tur resulterade i att Rolls-Royce 1971 gick i konkurs. I den efterföljande rekonstruktionen delades bolaget upp i två delar - flygmotortillverkaren Rolls-Royce Plc och biltillverkaren Rolls-Royce Motors.

Silver Shadow tillverkades liksom företrädaren med två olika hjulbaser. Konstruktionen med självbärande kaross gjorde det i praktiken omöjligt för fristående karossmakare att leverera specialkarosser till den nya Rollsen, men Mulliner Park Ward byggde en tvådörrars coupe från 1965 med den inte helt korta benämningen - Rolls-Royce Silver Shadow two-door Saloon by Mulliner Park Ward.

Lång väntetid

Två år senare tillkom en öppen cabriolet och 1971, efter rekonstruktionen, blev tvådörrarsvagnarna en egen modellserie under namnet Corniche. Väntetiden för sin nya Rolls var lång. En tre år gammal bil kunde därför kosta mer än en ny.

Corniche fick samma förändringar som standardbilarna, 3-växlad låda 1968, större cylindervolym 1971, bredare däck med större skärmkanter som följd 1974. ACC kom redan 1976.

Året därpå hade samtliga modeller automatisk luftkonditionering, kuggstångsstyrning och ny instrumentbräda. Standardbilarna fick tillägget MKII.

Sista tillverkningsåret för Silver Shadow 4-doors och cupémodellen Fix Head Coupé var 1980. Då försågs bilarna för USA-marknaden med insprutningsmotorer. Först 1995 gick cabrioletversionen ur tiden.

En god investering

Hur är den då att köra, denna mytomspunna vagn?

Jag hade bokat tid för testkörning hos den auktoriserade Rolls-Royce - Bentley verkstaden Rohdin Automobile i Trollhättan ett par veckor i förväg. Mitt krav var att den skulle vara en Rolls-Royce Silver Shadow i fint, välservat skick.

Anledningen till valet av modell är att den är överkomlig i pris och att den är förhållandevis lättkörd för alla. Dessutom, är detta en god investering, om man hittar ett fint exemplar.

Allt tyder på att Shadow har samma goda förutsättningar som sin företrädare Cloud . Denna fick man för en "spottstyver" för ett antal år sedan och i dag får man lägga en ansenliga summa för att komma över ett fint exemplar.

Att vara på väg till en testkörning av en Rolls-Royce på en av de första riktigt härliga vårdagarna kändes...annorlunda. Jag hade hört mycket om den, vissa rykten, vissa myter någon halvsanning och kanske också någon helsanning.

Rolls-körkort?

Bland annat hade jag som barn fått höra att det minsann krävdes ett speciellt körkort utfärdat av Rolls-Royce för att få lov att köpa.

Sant eller falskt? Jag vet inte. Men jag minns det tydligt så ett visst intryck hade det gett mig. Nu skulle jag äntligen få möjlighet att ratta en själv, skulle jag bli besviken eller skulle det sluta med att jag ställde min gamla bil kvar hos Rohdin och åka hem med en nyförskaffad Rolls?

Anders Rohdin mötte mig med nyckelknippan till en högblank Silver Shadow av årsmodell 1974 i handen. Han hade inte glömt vårt inbokade möte. När jag tog hand om nycklarna och var på väg ut i vårsolen ropade han " Njut nu, så ses vi om ett tag."

Bilen flyter fram

När tändningen vreds om hörde man tyst långt bort hur en gigantisk V8 mullrade till. Efter en mängd justerande av den eldrivna länsfåtöljen i rött skinn satte jag foten på bromspedalen, förde växelväljaren i läge "D" som i Dream och for i väg i ett vibrationsfritt sus.

Den smala ratten följer minsta handrörelse och jag känner att servostyrningen kommer göra sitt till för att jag ska få en angenäm resa.

De eventuella ojämnheter som finns på vägbanan hanterar hydraulsystemet på äkta Citroen-manér. Man flyter verkligen fram.

På något märkligt vis känner man sig avskärmad från den yttre världen. Fullt omgärdad av äkta läder i de extremt tjocka sätena, ädelträ på dörrar och instrumentbräda, prydnadspeglar på C-stolpen och Wiltonmattor på golven.

Trampar lätt på bromspedalen inför den annalkande rondellen. Den över två ton tunga Rollsen svarar bestämt men vänligt.

Kärt barn har många namn

Detta är ett skepp. Man känner hur stor bilen är när man manövrerar den inne i rondellen. Blinkar mig ur och befinner mig på en 70-sträcka och ger gaspådrag. Lyssnar efter motorljud och vibrationer men hör och känner nästan inget alls. Långt fram i horisonten kan jag se den stolta kylarprydnaden -The Spirit of Ecstacy, även kallad Emily, Silver Lady, eller Flying Lady.

Kärt barn har många namn tänker jag och tittar på hastighetsmätaren som visar 50km/h. För att inte irritera bakomvarande bilar gasar jag och lägger mig i lagstadgad hastighet.

Att bilen är gjord för, och bäst njuts av lägre hastigheter märks. På kurviga vägar i den nya valda farten och med fullservo uppfattas den som att den inte riktigt kommer till sin rätt. Den tar lite för stor plats. Men det krävs ett förtydligande om att detta nog är så långt från sportbil man kan komma.

Här glider man fram i lugnt tempo lyssnandes till tonerna av God Save The Queen eller ännu hellre - Rule Britannia.

Härlig vibrationsfri motor

När vägen sträcker ut sig kan jag inte låta bli att göra en "kick-down". Växellådan sköter sin uppgift med beröm godkänt och bilen accelererar snabbt. På den nya raka vägen i betydligt högre farter känns bilen trygg och majestätisk.

Funderar ett ögonblick hur det skulle vara att bila ner till Franska Rivieran, eller för den delen till London och Trafalgar Square med denna Rolls-Royce Silver Shadow.

Kan konstatera att det förmodligen skulle bli en av de trevligaste bilresor jag gjort.

Sammanfattningsvis kan jag säga att denna bil är fantastisk. Kvalitén är påtaglig och föredrar man att på ett royalistiskt sätt glida fram genom öppna landskap i lagom hastighet så är detta bilen för dig.

Rejält utrymme i kupén, mycket plats för bagage, och en stor härlig vibrationsfri motor.

Men som Anders Rohdin sa "hitta en välskött bil om du står i begrepp att fylla ut garaget med en Rolls. Annars kan det bli dyrt. Mycket dyrt.