Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Jaguar E-type – mångas drömbil

Täckta lyktglas är typiskt för serie 1.
Foto: Staffan Swedenborg
Det enda fullblod som kunde matcha Jaguar E-type var då Ferrari 330 GT som hade samma acceleration och toppfart.
Foto: Staffan Swedenborg
Ekerhjul med rudgekoppling vilket betyder att själva hjulet sitter på splines och att då man slår av spinnersen (vingmuttern) så är det bara att dra av hjulet. Samma princip finns än idag på F1-racers.
Foto: Staffan Swedenborg
E-typen är inte världens lättaste bil att ta sig i och ur.
Foto: Staffan Swedenborg
Ganska lättmekat tack vare huvens öppning.
Foto: Staffan Swedenborg

Få sportbilar har en sådan utstrålning som Jaguar E-type. I år fyller Jaguar E-type 54 år och de första modellerna är idag lika attraktiva som de också var vid premiärvisningen på bilsalongen i Genève den 15 mars 1961.

Efter framgångarna på tävlingsbanorna, och speciellt Le Mans 24-timmars race med Jaguar D-type på 50-talets mitt, ville Jaguar ha en efterträdare varpå Malcolm Sayer ritade en bil med aerodynamiska linjer.

E-typen kom att bli en enorm succé då den erbjöd utseende och fantastiska prestanda till ett pris som passade de flesta. Filmstjärnor, popmusiker, konstnärer – alla körde de Jaguar E-type.

Roger Moore som skulle börja spela in Helgonet skulle egentligen ha kört Jaguar E-type, men Jaguar kunde helt enkelt inte leverera någon bil till inspelningen av ”The Saint”.

Han fick istället köra en annan engelsktillverkad sportbil – Volvo P1800.

E-Type Serie 1 från 1966

Vare sig man älskar eller hatar Jaguar E-type så är den i alla fall en av världens mest kända sportbilar.

För ungefär 30 år sedan fick vi ett erbjudande om att köpa en Jaguar E-type cabriolet eller som det heter på Jaguarspråk – open two-seater.

Bilen var från 1966 och var en serie 1, vilket betyder täckta strålkastarglas. Bilen var då i gott skick med lite mer än 6000 mil på mätaren. Vi tog oss till Göteborg där den dåvarande ägaren bodde, varpå bil och pengar bytte ägare.

Till skillnad från den E-type som kom 1961 och fanns till 1964, hade vår E-type då den tillverkades genomgått en ”face-lift”. Istället för 3,8 liter hade vår 66:a även den rak sexa men på 4,2 liter och helsynkroniserad växellåda. Effekten var trots det densamma – 265 hk som gav en acceleration från stillastående till 100 km/tim på 7 sekunder och en topphastighet på 240 km/tim.

Avancerat chassi för sin tid

Att E-type hade tre vindrutetorkare imponerade på många som fick följa med.

Men även om torkarbladen var tre var de praktiskt taget värdelösa om det började regna.

Som ni kan se på bilderna så har E-typen inga hjulbultar eller muttrar. Här är det bara en centrummutter som håller ekerhjulet på plats. Men för att inte hjulen skulle gänga av sig själva så var de olika gängade på olika sidor. Vänstergäng och högergäng. Eller som det stod på vingmuttarna – ”nearside” eller ”offside” – vilket nu som var vilket.

Hjulupphängningen var i en klass för sig. Den avancerade bakaxeln hade dubbla tvärlänkar, dubbla stötdämpare med bromsskivorna monterade inne vid differentialen. Ha i åtanke att Ferrari och Maserati fortfarande körde med stel bakaxel. Sammanlagt tillverkades 72 507 Jaguar E-type mellan åren 1961 och 1975. De sista som rullade av bandet hade V12-motorer på 272 hk. Av alla dessa E-type har nog inte ens hälften överlevt rost och andra olyckor.

Supervolvon: Han har kört sin P1800 en halv miljon mil!

Eftertraktade och dyra

I Sverige finns idag lite över 700 och de flesta som finns har genomgått någon form av renovering. Att hitta en fräsch E-type cabriolet eller fixedhead – som den täckta modellen heter är svårt att göra men det kostar också.

Å andra sidan kan det bli minst lika dyrt – i många fall dyrare att köpa på sig en halvrutten bil för att sedan ge sig på en helrenovering som lär sluka både pengar och tid, men att det sedan kan bli en fin pensionsförsäkring är en annan sak.

Jaguar E-type blev en succé i mitten av 60-talet och då kostade en ny E-type 36 000 kronor i Sverige.

Bara Ferrari kunde matcha Jaguaren

Som jämförelse kan vi nämna Mercedes 230 SL som hade 100 hk lägre effekt, sämre acceleration och sämre toppfart kostade 38.000 kronor. Det enda fullblod som kunde matcha Jaguar E-type var då Ferrari 330 GT som hade samma acceleration och toppfart, men kostade då hela 88.000 kronor.

E-typen sålde bra i England, men ännu bättre i USA där det snart kom krav på en större E-type med plats för 4 personer. 1965 kom Jaguar E-type med en så kallad 2+2-modell och vips blev E-type en familjebil. Modellen blev inte så linjeskön som den vanliga E-typen.

Längre fram fanns Jaguar E-type också med automatlåda och servostyrning, till och med rosa lack – allt för den stora amerikanska marknaden som slukade hela 80 procent av tillverkningen.

Sportig och elegant

Hur är den att köra? E-typen är till att börja med inte världens lättaste bil att ta sig i och ur. Det underlättar förstås lite genom att ha suffletten nere.

Det gäller att glida över de breda trösklarna och ned i de tunna men ändå sportigt skålade sätena. Väl på plats är utsikten magnifik genom vindrutan och längs den otroligt långa motorhuven.

Även instrumentpanelen på en Jaguar E-type är magnifik med hastighetsmätare och varvräknare bakom ratten, och de fyra mindre instrumenten i mitten av panelen samt den långa raden med de svarta vippströmbrytarna. Samtliga instrument med vita siffror och vita visare på svart botten. Elegant och sportigt.

Nymodigheter som bromsservo och skivbromsar runt om var standard, men inget styrservo vilket man kompenserade med den stora treekrade träratten som för övrigt var ställbar i längsled.

Rått och vasst motorljud

E-typens tändningslås sitter på instrumentpanelen och då jag först skjutit upp choke-reglaget var det bara att vrida om den lilla tändningsnyckeln, lyssna efter bensinpumpens tickande innan jag tryckte på startknappen. Startmotorn vevade runt motorn och det rasslade till i kamkedjorna och motorn sprang igång. Ljudet ur vår E-types motor var ganska rått och vasst, vilket också det specialtillverkade rostfria avgassystemet bidrog till. Vid gaspådrag kunde man höra hur de tre stora SU-förgasarna väste då de girigt drog in luft och bensin. Underbart!


Vad kostar en Jagga E-type? 38 800 svenska kronor stod det på prislappen på den här svensksålda E-typen 1966. För en vänsterstyrd cabriolet som bilen i testet får man räkna med 350 000 och upp till 800 000 kronor. En högerstyrd E-type och kanske då i coupéutförande är något billigare och minst attraktiv är den inte alls så vackra 2+2-versionen.

Dags att byta bil? Se vad du kan få för din nuvarande bil här om du säljer nu

Fakta Jaguar E-type OTS (open two-seater) serie 1 1966

Motor: Rak 6-cylindrig, 4235 cc

Växellåda: 5-växlad manuell

Effekt: 265 hk, 390 Nm

Toppfart/0-100 km/tim: 240 km/tim/7,0 sek

Längd/bredd: 445/166 cm

Tjänstevikt: 1098 kg

PRENUMERERA PÅ ALLT OM BILAR

Här hittar du aktuella erbjudanden!

Annons: