Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Klassiker

Publicerad 4 aug 2019 13:30

Fyndläge när klassiker auktioneras ut i Portugal

Auktionen hålls den 21 september i Comporta.

Auktionen hålls den 21 september i Comporta.

1/6

Foto: RM SOTHEBY'S

Citroën 2CV 4x4.

Citroën 2CV 4x4.

2/6

Foto: RM SOTHEBY'S

De Tamble Model G.

De Tamble Model G.

3/6

Foto: RM SOTHEBY'S

Jaguar E-Type Roadster Series 1.

Jaguar E-Type Roadster Series 1.

4/6

Foto: RM SOTHEBY'S

Sado 550.

Sado 550.

5/6

Foto: RM SOTHEBY'S

Willys Interlagos Coupé.

Willys Interlagos Coupé.

6/6

Foto: RM SOTHEBY'S

Hösten är auktionernas årstid. Det ska säljas Bondbilar, exklusiva Ferrarimodeller och unika Porsche-limousiner. I Comporta, utanför Lissabon väntar en stor auktion med fina klassiker. Och till skillnad från tidigare nämnda auktioner finns här riktigt fyndläge.

Är de supersportbilar vi berättade om i förra veckan lite för nya och dyra för att passa din smak? Då kanske den auktion som ska hållas i Comporta, strax söder om Lissabon i Portugal, den 21 september i år, mer av ditt intresse? Mer än 130 bilar, många av klassiskt snitt, ska gå under klubban.

Hela auktionen är verket av en enskild samlare, Ricardo Sáragga, som samlat bilar under 30 års tid. Fokus på samlingen har varit att ha bilar, främst sportbilar, från olika eror, för att kunna följa den tekniska och utseendemässiga utvecklingen. Till de utauktionerade bilarna hör därför både exemplar från det tidigaste 1900-talet, upp till nutid. Äldsta bilen på auktionen är en De Tamble Model G Roadster, från 1911. Nyaste är en Aston Martin V8 från i förfjol. Ett särskilt fokus har också varit på bilar med portugisisk historik, exempelvis den udda mikrobilen Sado 550, av vilken ett exemplar från 1983 auktioneras ut.

LÄS MER: Mario Andrettis Lamborghini säljs i Fort Lauderdale 

Österrikisk konkurrent till Porsche

Vilka är då dyrgriparna i auktionen? Eller de på annat sätt speciella objekten? Högst värderad är en Bentley 8-Litre Tourer från 1931, som väntas gå för mellan sju och åtta miljoner kronor. Därefter följer en Porsche 911 Carrera RS 2,7 från 1973, en av endast fem i en speciell orange kulör, som levt hela sitt liv i Portugal. Den värderas till mellan 4,5 och 5,5 miljoner kronor. Värderad till över fyra miljoner är också en Delahaye 135M Cabriolet by Chapron från 1939 och en WD Denzel 1300 från 1955. Den sistnämnda var en kortlivad, och tämligen bortglömd, österrikisk konkurrent till Porsche – under de tidiga åren.

Till de intressantare objekten hör även en, nej två, Jaguar E-type Serie 1. Den ena är en coupé, den andra en roadster, och de är från 1961 respektive 1962. Den tidigare är den högst värderade, med ett uppskattat pris på mellan 1,4 och 1,6 miljoner kronor. Ytterligare en bortglömd sportvagn från 1950-talet är DB, som framgångsrikt tävlade i lopp som Mille Miglia och Le Mans. Den DB Type HBR från 1951 som auktioneras ut tillhörde från början portugisiske privatföraren José Emídio da Silva, som framgångsrikt tävlade i backtävlingar och rallyn under tidiga 1950-talet.

LÄS ÄVEN: Unikt bygge: Folkabussen som blev en bandvagn

Inga satta reservationspriser

Till de mer udda inslagen i samlingen hör en 1963 års Willys Interlagos Coupé. I allt väsentligt är det samma bil som Alpine A108, men licensbyggd i Brasilien av den lokala Willys-fabriken (ja, de med jeepen). Versionen visades först på bilsalongen i São Paolo 1961, och namnet Interlagos är taget från den kända tävlingsbanan. Det förstås lätt att detta är en ovanlig bil, särskilt i den gula färgsättningen med vit interiör. Även en ”vanlig” Alpine, en A110 – samma typ som du kan läsa om i senaste numret av Moderna Klassiker, finns till auktion. I kategorin udda fordon finns även en Citroën 2CV 4×4, en modell som åstadkom fyrhjulsdrift genom att helt enkelt dubblera drivlinan, med en motor, växellåda och bensintank till vardera hjulaxel. Inte ens 700 exemplar av dessa tillverkades, och just detta exemplar ska ha tillverkats i Mangualde, Portugal, där också produktionen av 2CV höll ut som längst – ända in på 1990-talet.

Är du intresserad av någon annan av de över 130 bilarna? Kolla då in RM Sothebys egna hemsida genom att klicka här. Notera att ingen av de utauktionerade bilarna har några satta reservationspriser. Kanske finns det därmed möjlighet till fynd?