Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Klassiker

Publicerad 29 aug 2018 11:47

Dyrast någonsin – Ferrarin såldes för 441 miljoner

Ingen annan modell säljs för priserna som Ferrari 250 GTO kan komma upp i.

Ingen annan modell säljs för priserna som Ferrari 250 GTO kan komma upp i.

1/6

Foto: RM Sotheby's

Nog är den snygg, men är den värd 441 miljoner? Det tycker uppenbarligen köparen.

Nog är den snygg, men är den värd 441 miljoner? Det tycker uppenbarligen köparen.

2/6

Foto: RM Sotheby's

3/6

Foto: RM Sotheby's

4/6

Foto: RM Sotheby's

5/6

Foto: RM Sotheby's

6/6

Foto: RM Sotheby's

Ferrari 250 GTO är den tveklöst mest eftertraktade samlarbilen i världen. 

Nu har ett av de blott 36 tillverkade exemplaren sålts för 441 miljoner kronor. 

Det gör den till den dyraste bilen som någonsin gått under klubban, enligt auktionsfirman RM Sotheby's

Ferrari 250 GTO var Ferraris flaggskepp mellan 1962 och 1964 och kom att bli en av de mest framgångsrika racingbilarna som märket byggt. Med innovationer som femväxlad låda och en strömlinjeformad kaross med lågt luftmotstånd vann modellen bland annat GT-klassen av sportvagns-VM tre år i rad. 

Men det är inte bara den digra historien och de sköna linjerna som gjort 250 GTO så eftertraktad bland samlarna. Det handlar också om det låga antalet byggda bilar. När något av de 36 exemplaren ska gå under klubban talas det inte sällan om att det kan bli nytt världsrekord. 

Det är just vad som hänt, om man ska tro säljaren RM Sotheby's. Enligt firman innebär slutbudet på drygt 441 miljoner kronor att det är den dyraste bilen som någonsin sålts på auktion. 

LÄS MER: 9 av världens rikaste och deras superlyxiga bilar 

Ferrarin kan bli värd ännu mer

Officiellt är det ett nytt världsrekord, men senast i juni ryktades det om att den amerikanske Weathertech-vd:n David McNeil köpt samma modell för över 700 miljoner kronor. Så det finns anledning att tro att priset kan fortsätta uppåt. 

Fordonet som nu fått ny ägare såldes ursprungligen till en av Ferraris favoritkunder, den italienska racingföraren Edoardo Lualdi-Gabardi. Bilen användes i en rad tävlingar, där den alltid gick i mål utan att krascha. Enligt Sotheby's är den fortfarande helt i sitt originalskick.

Sedan dess har bilen ägts av en rad Ferrari-samlare. Den senaste ägaren Greg Whitten, före detta chef för Microsofts mjukvaruutveckling, köpte den år 2000. 

LÄS MER: Han köpte Ferrarin för över 700 miljoner kronor 

https://www.youtube.com/watch?v=XBp9QmDFTfY